For dyrt at stoppe Nørreport-byggeri
Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen |
Københavns Kommune stopper ikke byggeriet ved Nørreport Station, mens en fire uger lang klagefrist står på, da det hverken økonomisk eller risikomæssigt vil give mening.
Efter Ekstrabladet i går kunne fortælle, at Københavns Kommune er gået i gang med at ombygge ved Nørreport Station, har Lis Napstjert, centerchef i Center for Bygninger under Teknik- og Miljøforvaltningen, været ude og beklage fejlen - og samtidigt nedtone problematikken.
- Teknik- og Miljøforvaltningen begik en fejl, da vi i vores byggesagsbehandling tilbage i 2010 ikke tog højde for, at et par mindre komponenter i det omfattende Nørreport-kompleks overskrider fortidsmindebeskyttelseslinjen. Vi har netop vurderet, at disse komponenter ikke påvirker de kulturhistoriske områder i nævneværdig grad, og på den baggrund har vi givet dispensation. Byggeriet vil først blive endelig lovliggjort, når klagefristen udløber om fire uger. Skulle vi modtage klager, skal Natur- og Miljøklagenævnet tage endelig stilling til, om vores dispensationsafgørelse er korrekt, lyder det således i en udtalelse.
Kun lille risiko
Som det også kom frem i går, foreskriver loven, at byggeriet ikke må påbegyndes, før klagefristen på fire uger er overstået. I det aktuelle tilfælde giver det imidlertid hverken økonomisk eller praktisk mening, at fastfryse det allerede igangværende arbejde.
- En enkelt af de komponenter, som overskrider fortidsmindebeskyttelseslinjen, står byggeriet midt i færdiggørelsen af; nemlig et tag, som giver læ over en nedgangstrappe mod nordvest. Når vi i denne situation opvejer det erstatningskrav, der med sikkerhed vil blive rejst fra bygherre, såfremt vi kræver byggeriet stoppet imod den - efter vores opfattelse - meget lille risiko, der er for at vi skal ændre på tagkonstruktionen, har vi vurderet, at et standsningspåbud ikke er økonomisk forsvarligt at udstede. Såfremt en eventuel klage til Miljø- og Naturklagenævnet skulle medføre, at klager får medhold, vil vi naturligvis kræve en fysisk lovliggørelse af de relevante komponenter, siger Lis Napstjert.