Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Orbit til kamp mod tidsrøveri

Håndværk | Af Torben Jastram | 22. aug. 2014 KL. 10:10

Orbit går i krig mod en af de store tidsrøvere i rådgivnings- og byggebranchen: manglende overblik over referencer, CV'er og kompetencer. Foto: Colourbox.
80730_1
  • 80730_1

Referencer og CV'er er helt centrale, når branchen byder ind på opgaver. Men mange virksomheder i branchen mangler overblik over alle udførte projekter, og medarbejdernes CV'er er sjældent er opdateret med de nyeste kompetencer.

Det handler om at kunne finde de rigtige sager og de rigtige kompetencer til brug i et udbud. Jo mere velkvalificerede medarbejdere og jo mere relevante referencer man kan præsentere, jo større er chancen for at hente ordren hjem. Fungerer den del af organisationen ikke optimalt, kan det betyde forskellen på at vinde og tabe projekter til mange millioner kroner.

For at komme dette problem til livs har det aarhusianske softwarehus Secoya udviklet Orbit, en videndelingsplatform, der bl.a. indeholder et reference- og CV-styringssystem skræddersyet til bygge- og ingeniørbranchen. Orbit bruges af nogle af en stribe aktører i branchen, blandt andet MOE Rådgivende Ingeniører, Orbicon, Balslev, MJ Eriksson og Arkitema.

Større styrke

- Vi valgte Orbit, fordi vi havde brug for ét samlet system med let søgbarhed i vores referencer, kompetencer og CV. Med Orbit får vores tilbudsafdeling adgang til de bedste referencer, huset kan tilbyde. Det giver os en større styrke i konkurrencen. Førhen havde vi en tendens til kun at bruge en mindre del af vores bagkatalog, fordi vi ikke havde overblik over hele porteføljen af de referencer, kompetencer og CV huset rummer. Det overblik har vi mulighed for at få nu, fortæller Morten Andersson, udviklingschef i MOE Rådgivende Ingeniører.

Nedringer tidsforbrug

Ifølge René Dalsgaard Larsen, direktør i Secoya, er Orbit-teknologiens styrke, at systemet integrerer med virksomhedens øvrige systemer, blandt andet sagsstyring og timeregistrering. Når det gælder referencer kan Orbit derfor automatisk generere stamdata på alle nye projekter. Desuden nedbringer Orbit den tid, den enkelte medarbejder skal bruge på manuelt vedligehold af sit CV. I Orbit tilknytter man medarbejdere direkte til enkelte projekter. Derfra overføres projektoplysninger automatisk fra referencerne til medarbejdernes CV.

Dermed sikres både, at alle informationer er opdaterede, og at man kan søge på kryds og tværs i systemet på en lang række parametre. Hvis man f.eks., i forbindelse med udarbejdelsen af et tilbud inden for energirenovering, gerne vil vedlægge en liste over virksomhedens referencer inden for energirenovering i en bestemt beløbsramme, så søger man på disse to parametre. Derefter genererer systemet selv den relevante liste med projekter. Derudover kan man finde de medarbejdere, der har arbejdet på projekterne og som har særlige kompetencer på området.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Storentreprenør: Værsgo medarbejdere, I har fortjent det!
  • NCC pakker nordsjællandsk hospital ind i træ
  • 13 kommuner vil slække på reglerne for byggesager
  • Herning snupper to nye struktøruddannelser
  • Kommune får Realdania-støtte til et bedre indeklima
  • Klimaklar limproducent arbejder sig grønnere
  • Nyt midtjysk medlem i Bravida-familien
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook