En arkitekttegnet skolereform
Arkitektur | Af Maria Hesselvig Lange |
I 2016 står Danmarks første arkitekttegnede skole, Sophieskolen, færdig i Guldborgsund. Sophieskolen er bygget efter den nye skolereforms ideer, og er således et eksempel på, hvordan der kan skabes samklang mellem fremtidens skolebyggeri og skolereformen.
Mandag den 11. august mødte de danske folkeskolelærere og elever ind til det første skoleår med den nye skolereform, som blandt andet betyder, at både lærere og elever skal bruge en større del af deres tid på skolen. Dette stiller nye krav til skolernes fysiske rammer.
Sophieskolen i Guldborgsund skal bygges efter disse rammer, og når de 850-900 elever tager skolen i brug i 2016, vil det derfor være med masser af inde- og uderum, der opfordrer til bevægelse og kreativitet.
- Udformningen af Sophieskolen fokuserer på, at indlæring stiger i takt med bevægelse og sansestimulering. Der er indbygget mange muligheder for bevægelse og kreativitet i bygningen blandt andet ved en god sammenhæng mellem inde- og uderum, som opfordrer til at bruge udearealerne i undervisningen, fortæller Nan Bröchner, arkitekt hos tnt arkitekter.
Sophieskolen har et areal på 9.400 kvadratmeter og en pris på 123,8 millioner kroner.
Arkitekturen i højsæde
For at imødekomme ambitionerne i den nye skolereformen har tnt arkitekter og Creo arkitekter tegnet en skole, hvor den indendørs såvel som den udendørs arkitektur er i højsæde. Skolen kommer således til at ligge i et ideelt campusmiljø:
- Sophieskolen ligger i et område, som oplagt kan udvikles til et pulserende campusmiljø. Her kan der skabes et fællesskab, hvor de forskellige uddannelser og skoler danner synergi ved at udveksle læring og udvikling på tværs, fortæller Poul Janum, arkitekt hos Creo arkitekter.
- Campus ved Sophieskolen bliver en plads for socialt liv og udveksling af viden, og består af en gruppe af bygninger, som er bundet sammen ved deres anvendelse og beliggende i et landskab, hvor de præsenterer bevægelsen gennem campusområdet, forklarer Poul Janum og Nan Bröchner, arkitekt hos tnt arkitekter, uddyber:
- En skole med tre spor og 10. klassecenter er en stor enhed. Vi har derfor opdelt skolen i en gruppe mindre enheder bundet sammen af et fællesskab i midten. Fællesskabet repræsenteres i de store fællesfunktioner som ankomst, multisal, mediatek og kantine, som udgør skolens hjerte. De øvrige funktioner fremstår som selvstændige bygninger for indskoling, udskoling, faglokaler, 10. klassecenter og administration. På den måde opnår vi skolen i skolen. De enkelte enheder fremstår som overskuelige størrelser, og elever og personale har let ved at skabe et tilhørsforhold til hjemområdet. Herfra kan man bevæge sig ud i de større fællesskaber i skolen. De enkelte huse er tunge volumener, opført i beton og murværk, mens fællesarealer fremstår lette og transparente med glas-alu facader.
I morgen, torsdag den 21. august, tages det første spadestik til byggeriet, der forventes at være færdigbygget i 2016.