Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Stationsprojekt blev alt for dyrt

Erhverv | Af Dan Bjerring | 15. aug. 2014 KL. 08:26

Nordhavn Station. Foto: Colourbox.
80618_1
  • 80618_1

Der blev oprindelig afsat 79,2 millioner kroner til den nye Nordhavn Station. Nu bliver prisen 144 millioner kroner. Derfor laves projektet helt om, så man holder sig inden for det oprindelige budget.

Arbejdet med at forbedre blandt andet adgangsforhold ved Nordhavn Station på Østerbro i København blev igangsat i maj 2012, men det har vist sig at blive langt dyrere end forudsat, hvis det gennemføres med den hidtil planlagte udføring af trappe og elevator.

Projektet vurderes nu til 144 millioner kroner, en stigning fra de 79 millioner kroner, som projektet blev vurderet til i 2010.

Den oprindelige løsningsmodel indebar etablering af en ny sporbærende bro over Århusgade og siderykning af det sydgående S-togsspor til den nye bro, etablering af en gangtunnel i den eksisterende dæmning syd for Århusgade, forlængelse af S-togsperronen med trappe og elevator til Århusgade samt et cykelparkeringsanlæg.

Nordhavnsmetro

Forudsætningerne for projektet har imidlertid ændret sig siden 2010, idet der i forbindelse med anlægget af en Nordhavnsmetro skal ske en omlægning af busdriften. Det betyder, at der frigøres et væsentligt areal under broerne til lette trafikanter, og da de nærmere tekniske undersøgelser samtidig har vist en række problematiske forhold forbundet med etablering af en gangtunnel syd for Århusgade, udføres denne ikke alligevel.

Samtidig har der vist sig langt flere komplicerede konstruktioner i den eksisterende dæmningskonstruktion end forudset. Det er den primære årsag til, at den oprindelige løsningsmodel for etablering af trappe og elevator til Århusgade vil blive væsentligt dyrere at anlægge end vurderet i 2010.

Større åbenhed

Med den justerede løsningsmodel forlænges S-togsperronen til Århusgade, og der etableres direkte perronadgang ved Århusgade.

I Århusgade giver denne løsningsmodel mulighed for, at der kan etableres en dobbeltrettet cykelsti i fuld bredde. Der skabes større åbenhed på tværs af jernbanen, og byrummet vil blive markant forbedret.

Til gengæld bliver der ingen cykelparkering langs nordsiden af Århusgade, men S-togspassagerer kan blandt andet benytte cykelparkeringsanlægget, som etableres i forbindelse med metroanlægget.

Med den foreslåede justerede løsningsmodel for etablering af trappe og elevator til S-togsperronen vurderes projektet at kunne udføres for i alt 77,6 millioner kroner, og det ligger inden for den oprindelige bevilling på 79,2 millioner kroner.

Der er indtil nu brugt 6,2 millioner kroner på projektering, og selve anlægsarbejdet forventes at kunne udføres i 2016.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook