Femern bygger igen ved Rødbyhavn
Byggeri | Af Maria Hesselvig Lange |
Der skal være plads til alle, og derfor er Femern A/S og entreprenøren Barslund netop gået i gang med at udvide infrastrukturen omkring den kommende tunnelfabrik i Rødbyhavn.
Sommerpausen er forbi, og det betyder tilbage til arbejdet.
Derfor er Barslund netop gået i gang med den nye entreprise, som omfatter udbygning af adgangsvejen til tunnelfabrikken. Vejen skal blandt andet udvides, og der skal være plads til en tre meter bred cykelsti. Det fortæller Femern A/S i en pressemeddelelse.
Arbejdet er en del af de fremrykkede aktiviteter, som skal forberede det store fabriksområde, hvor tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen skal støbes. Den 3.000 mand store arbejdsstyrke og alle materialerne til projektet vil betyde en øget trafik i området.
Plads til alle
Før første spadestik til tunnelfabrikken næste sommer skal der sikres gode adgangsveje til området. Ved alle nye og opgraderede veje i området omkring fabrikken bliver der bygget nye cykelstier. De skal sørge for, at trafikken i området glider så godt som muligt, mens tunnelen bygges, og at cyklister og andre bløde trafikanter så vidt muligt ikke møder den tunge trafik til og fra byggepladsen.
- Cykelstierne er en del af vores strategi om at sikre, at der er rigtig gode trafikforbindelser for borgere og virksomheder i Rødbyhavn. Vi kommer med en tunnelelementfabrik, der vil påvirke området i en årrække - både med mange arbejdspladser, men også med en masse trafik. Vi er derfor meget opmærksomme på at give især de bløde trafikanter mulighed for at undgå den tunge trafik, siger Bo Eske Nielsen, Femern A/S.
En vigtig opgave for bygherren, Femern A/S, er at sørge for, at de lokale i området fortsat kan komme rundt til fods, i bil eller på cykel. Borgerne vil opleve markante forbedringer på vej- og stinettet i og omkring Rødbyhavn. Aktuelt bliver 600 meter af Færgevej udvidet med en cykelsti.
- Når projektet er færdigt, vil vejene være i bedre stand, og stinettet i området udbygget væsentligt. Det er naturligvis til gavn for de lokale allerede nu, under anlægsfasen og ikke mindst når tunnelen står færdig i 2021, fortæller Bo Eske Nielsen.
Som led i Femern Bælt-projektet vil Lolland desuden få helt nye rekreative områder, som det vil være nemt og oplagt at cykle til og fra.