Nyt branchepartnerskab skal få dansk arkitektur ud over grænserne
Arkitektur | Af Kim Ebbesen |
"The Architecture Project" skal øge dansk eksport inden for byggeri og arkitektur.
Dansk arkitektur og dansk velfærd er begge stærke brands og gode eksportvarer. Et branchepartnerskab med udspring i Region Midtjylland - The Architecture Project (TAP) - sætter nu de to områder på formel med det formål at skabe nye internationale partnerskaber med aktører fra byggebranchen, myndigheder og arkitekturen.
Dansk arkitektur har i mange årtier været en afholdt og efterspurgt vare i udlandet. Den eksport skal nu øges inden for byggeri og arkitektur og skabe flere arbejdspladser i det midtjyske og resten af Danmark. Opskriften er samarbejde på tværs af landegrænser.
- The Architecture Project er en erhvervsrettet eksponerings- og udviklingsplatform, som skal gøre det nemmere for virksomheder at etablere de rette kontakter i udlandet og øge efterspørgslen efter danske design- og arkitekturløsninger inden for blandt andet byudvikling og sundhed, siger Carina Serritzlew, idékvinden bag det nye brancheinitiativ og leder af and+ (Center for arkitektur, ny teknologi og design).
Samarbejde
Først som sidst handler The Architecture Project om at få kerneaktørerne inden for dansk arkitektur - private virksomheder, kommuner, regioner samt uddannelses- og forskningsinstitutioner - til at arbejde sammen om at løse de urbane udfordringer, som samfundet og verden står overfor nu og i fremtiden, herunder urbanisering, mobilitet og velfærd, mener kvinden bag.
- Den danske arkitekt- og byggebranche har stærke kompetencer på netop urbaniseringsområdet, og i øjeblikket kan vi se et kæmpe eksportpotentiale her. Står vi sammen om de gode løsninger, kan vi for alvor sætte skub i væksten, siger Carina Serritzlew.
Branding
For at styrke kendskabet til de danske arkitektvirksomheder i udlandet har holdet bag The Architecture Project blandt andet iværksat initiativer som internationale presseevents, erhvervsdelegationsbesøg, udstillinger og b2b-aktiviteter - i første omgang centreret omkring Aarhus og Region Midtjylland.
- En stor del af vores arbejde består lige nu af branding. Ved at iværksætte spændende faglige aktiviteter, der kan trække internationale overskrifter, skal vi vise omverden, at vi med den rette sammensætning af kompetencer kan skabe bæredygtige og unikke løsninger på nogle af de samfundsmæssige udfordringer, der findes over alt i verden, siger Carina Serritzlew.