Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Norsk rekordprojekt bliver 400 millioner dyrere

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 8. aug. 2014 KL. 13:34

Det er for at reducere tunnelens hældning på den sidste strækning mod øen Bokn, at man kommer til at fordyre projektet med 400 millioner norske kroner. Illustration: Statens vegvesen/Cowi.
80523_1
  • 80523_1

Norske Rogfast - det kommende tunnelbyggeri, der kommer til at slå adskillige verdensrekorder - ser ud til at få et ekstra prishop på mindst 400 millioner norske kroner.

400 millioner norske kroner oven i prisen. Det lyder som en voldsom prisstigning, men når den samlede anlægssum forventes at ligge på omkring 13,8 milliarder kroner, bliver tingene ligesom sat i perspektiv. Der er naturligvis tale om det planlagte tunnelprojekt Rogfast, der er en del af Norges ambition om en færgefri rute, som binder hele den norske vestkyst sammen.

Det er lokalavisen Stavanger Aftenblad, der kan oplyse om prisstigningen. Meromkostningen skyldes angiveligt, at man vil have en lavere stigningsprocent i den ene ende af tunnelen - blandt andet for at forbedre sikkerheden og skåne miljøet.

Det forventes i øvrigt, at størstedelen af projektet skal financieres af de bompenge, der vil blive opkrævet for at køre gennem tunnelen.

Verdens længste

Når der skal bruges så mange penge på et anlægsprojekt, forventes det naturligvis også, at man får noget for pengene. Og det er da også tilfældet. Først og fremmest kan nordmændene prale af, at de får verdens længste tunnel under vand. Tunnelen kommer til at løbe fra Randaberg uden for Stavanger under Boknafjorden og over til øen Bokn, som i forvejen er forbundet med fastlandet af broer. Tunnelen bliver dermed omkring 27 kilometer lang.

Ud over at blive verdens længste tunnel under vand bliver det også verdens dybeste. Således regner man med, at man på det dybeste kommer 385 meter under havets overflade. Derudover skal der laves en afstikker til øen Kvitsøy på omkring fire kilometer - hvilket også resulterer i en ny verdensrekord for dybest placerede vejkryds. Som en ekstra krølle på halen bliver det også verdens længste og dybeste vej med fire spor.

Projektet forventes at stå færdig omkring 2022-23, og det næste skridt bliver projektering af veje, tunneler og konstruktioner.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook