Norsk rekordprojekt bliver 400 millioner dyrere
Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen |
Norske Rogfast - det kommende tunnelbyggeri, der kommer til at slå adskillige verdensrekorder - ser ud til at få et ekstra prishop på mindst 400 millioner norske kroner.
400 millioner norske kroner oven i prisen. Det lyder som en voldsom prisstigning, men når den samlede anlægssum forventes at ligge på omkring 13,8 milliarder kroner, bliver tingene ligesom sat i perspektiv. Der er naturligvis tale om det planlagte tunnelprojekt Rogfast, der er en del af Norges ambition om en færgefri rute, som binder hele den norske vestkyst sammen.
Det er lokalavisen Stavanger Aftenblad, der kan oplyse om prisstigningen. Meromkostningen skyldes angiveligt, at man vil have en lavere stigningsprocent i den ene ende af tunnelen - blandt andet for at forbedre sikkerheden og skåne miljøet.
Det forventes i øvrigt, at størstedelen af projektet skal financieres af de bompenge, der vil blive opkrævet for at køre gennem tunnelen.
Verdens længste
Når der skal bruges så mange penge på et anlægsprojekt, forventes det naturligvis også, at man får noget for pengene. Og det er da også tilfældet. Først og fremmest kan nordmændene prale af, at de får verdens længste tunnel under vand. Tunnelen kommer til at løbe fra Randaberg uden for Stavanger under Boknafjorden og over til øen Bokn, som i forvejen er forbundet med fastlandet af broer. Tunnelen bliver dermed omkring 27 kilometer lang.
Ud over at blive verdens længste tunnel under vand bliver det også verdens dybeste. Således regner man med, at man på det dybeste kommer 385 meter under havets overflade. Derudover skal der laves en afstikker til øen Kvitsøy på omkring fire kilometer - hvilket også resulterer i en ny verdensrekord for dybest placerede vejkryds. Som en ekstra krølle på halen bliver det også verdens længste og dybeste vej med fire spor.
Projektet forventes at stå færdig omkring 2022-23, og det næste skridt bliver projektering af veje, tunneler og konstruktioner.