Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern-kritiker får opbakning af forsker

Politik | Af Niels Johan Juel Jensen | 25. jul. 2014 KL. 10:06

Det kritiseres blandt andet, at man ikke har taget med i beregning, at færgetrafikken tilsyneladende sejler videre til trods for den nye forbindelse. Foto: Scandlines.
80345_1
  • 80345_1

Femern-kritiker Knud Erik Andersen møder nu opbakning fra professor Mogens Fosgerau, der også efterlyser en mere aktuel samfundsøkonomisk analyse.

Det er efterhånden en kendt sag, at tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, ikke er ovenud imponeret over de samfundsøkonomiske perspektiver ved Femern-forbindelsen. Helt konkret er han harm over, at den senesre reelle samfundsøkonomiske undersøgelse vedrørende en Femern-forbindelse ligger helt tilbage i 2004,

Som Dagens Byggeri tidligere har beskrevet, har transportminister Magnus Heunicke i et notat til Transporudvalget været ude og afvise kritikken med, at der i 2011 er lavet en såkaldt retabilitetsberegning af projektet.

Nu har Jyllands-Posten talt med Knud Erik Andersen, og han afviser kategorisk, at beregningerne fra 2011 er tilstrækkelige.

- Transportministeren undlader med betegnelsen "rentabilitetsberegninger" at erkende og formidle, at den senesete samfundsøkonomiske vurdering af projektet dateres helt tilbage til 2004, og den er både forældet og fejlbehæftet, siger han blandt andet til avisen. Derfor skriver han nu til Transportudvalgets medlemmer, fordi han mener, de er blevet fejlinformeret af ministeren.

Enig i kritik

Jyllands-Posten har også talt med professor Mogens Fosgerau fra DTU, der forsker i transportøkonomi i et samfundsøkonomisk perspektiv. Han stiller sig undrende over for, at der ikke er foretaget en samfundsøkonomisk analyse i sammenhæng med VVM-undersøgelsen, da det normalt er praksis i Danmark. Samtidigt mener han, at beregningerne fra 2004 bygger på forældede forudsætninger.

Mogens Fosgerau er dermed langt hen ad vejen enig i kritikken af det samfundsøkonomiske beslutningsgrundlag.

- Det kan man ikke træffe en ordentlig beslutning på. Derfor bør de fremlægge en ordentlig samfundsøkonomisk analyse, inden de vedtager en anlægslov, siger han med henvisning til den anlægslov, der forventes vedtaget til næste år - og som er afgørende for Femern-forbindelsens fremtid.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook