New Orleans: Stjernerne tog over i genopbygningen
Arkitektur | Af journalist Leo Gullbring, Sverige |
Kendisser og stjernearkitekter tog fat efter katastrofen i 2005, da orkanen Katrina ødelagde New Orleans. I hundredvis af ganske almindelige huse er skudt op, hjulpet på vej af en stribe toparkitekter og filmstjernen Brad Pitt's "Make it Right" projekt.
Da orkanen Katrina slog til den 29. august 2005, blev fire femtedele af New Orleans oversvømmet med 134.000 ødelagte hjem til følge. Og ingen steder var det så slemt som i Lower 9th Ward, da digerne brast, og næsten alle huse blev skyllet væk.
- Kvinden her på hjørnet fortæller, at hun kom ned fra overetagen med klude til at tætne yderdøren, fortæller Make it Right's design- og udviklingsansvarlige, Jordan Pollard.
- Det er ikke usædvanligt, at vandet stiger, når det regner kraftigt. Hele New Orleans ligger jo under havniveau, og alt vandet skal pumpes ud. Men hun opdagede, at vandet allerede nåede hende til knæene. Hun fik hele familien op på kvisten og tog en økse til hjælp for at få alle ud på taget. Da væltede hele træhuset og flød væk. De klyngede sig til et træ i tre timer, det eneste som på nær to træhuse var tilbage efter oversvømmelsen.
Bulldozer kontra nærvær
De føderale myndigheder ryddede det hele med en bulldozer, inden nogen fik en chance til at få styr på løse ejendele. Først efter ni måneder fik folk besked på, hvilke områder der skulle genopbygges. Daværende borgmester Ray Nagin fandt tidspunktet godt til at tage krigen op mod fattigdommen, de fattigste skulle ganske enkelt deporteres, og hvorfor ikke omdanne deres boligområder til grønne områder?
Demokratiet skulle nærmest kuppes ud af spillet med et storstilet genopbygningsprogram. Reaktionen lod ikke vente på sig: Nogle truede med at finde haglgeværerne frem, Naomi Klein skrev Chokdoktrinen, Fats Domino har stadig terrassen foran det hus ved Holy Cross, hvor han blev født, og selv rapperen Magic har sit slogan: Save our Neighbourhood. No bulldozing!
- Myndighederne var helt lamslåede, mener Jordan Pollard.
- Præsident Bush lovede, at hele New Orleans skulle bygges op mursten for mursten, og nu står vi her, næsten ti år senere... Da Brad Pitt medvirkede i filmen "Benjamin Buttons utrolige liv" nogle år efter katastrofen, så han, at næsten intet var sket, og at der manglede planlægning. Tag vejen her, den blev først asfalteret i fjor. Det har taget fire-fem år for folk at få skadeserstatning. Ingen har taget sig af dette område. Mange af de evakuerede er aldrig kommet tilbage.
Stjernearkitekter i kø
I dag er området, som tilhører de mere fattige i New Orleans, for en stor dels vedkommende genopbygget, og området er blevet en turistattraktion, som er en udflugt værd. Farvesætningen er holdt i lette pastelfarver, og selv om man ikke har kunnet råde bod på den bundtriste byplanlægning fra efterkrigsårene, har området fået nyt liv.
Brad Pitt gik først i gang med genopbygningsprogrammet "Global Green" et stykke herfra, og startede "Make it Right" i 2007, som fik hjælp fra en stribe stjernearkitekter og lokale. Frank Gehrys syren- og rosafarvede huse med store verandaer minder om hans tidligere cheap-tec arkitektur. Og Morphosis' teglfarvede byggeri kan flyde, ud over at det er stort selv selvforsynende med el og vand. Brad Pitts initiativ er langt fra det eneste, men det er det, der får opmærksomhed. Men kan kendisser og stjernearkitekter bygge med snævre budgetter og lave fuldt fungerende ting samtidig med, at de bevarer deres integritet?
- Jeg var med til at udvælge arkitekterne. Vi havde 50 nominerede og endte med 13, som alle gerne ville være med. Folk herude var skeptiske, da vi gik tegningerne igennem sammen, men det vendte senere.
Beboerne fik indflydelse
Linda Santi bestemte sig for Gehry-huset. Men var verandaen ikke vel stor? På den anden side er det jo lige sådan en, man har brug for, når solen er hedest, eller når regnen øser ned, og det samtidig er for varmt inde. Når der skulle bygges et hus ved siden af, sikrede hun sig, at det ikke blev ens, men fik et andet udseende. Et Gehry-hus til 1,2 mio. er et kup. De øvrige er noget billigere afhængigt af størrelsen. I mere centralt beliggende dele af New Orleans koster et traditionelt aflangt shotgun-hus det dobbelte eller tredobbelte.
Husene er opført mest ved hjælp af private, men også statslige midler. Make it Right har arbejdet som non-profit fond helt uden krav til gevinst. Og byggerierne er tænkt bæredygtige som andre projekter, hvor man har forsøgt at tilpasse byggenormerne en grøn tankegang. Solcelleinstallationer har reduceret elregningen til en tredjedel sammenlignet med andre dele af byen og har bidraget til lokale aktiviteter med mange ansatte.
Hellere hollænder
Lars Krückenberg fra Bern-arkitektfirmaet Graft har tegnet Brad Pitts villa i Hollywood, men fortæller, at beboerne i Lower 9th var en del skrappere som opdraggivere.
- I begyndelsen gik vi til en masse møder. Først og fremmest må man vinde folks fortrolighed, ellers opleves ens projekter bare som mærkelige og fremmede. Folk her undrede sig over, hvor jeg kom fra. Når jeg sagde, jeg var tysker, sukkede de: Var du bare hollænder, de ved, hvordan man arbejder med vand!
Lars funderer over, om den normale byggeproces er så smart. Måske skal man som arkitekt ikke bare arbejde for andre, hvorfor ikke i stedet begynde at drive social virksomhed centreret om arkitekternes viden om ny teknologi og nye udtryksformer? Men man skal skabe tillid, ellers lykkes det ikke. Husene, der er bygget nu, er billigere og mere sikre end dem, der stod der før.
Grønt byggeri en selvfølge
Thom Mayne, som driver Morphosis i Los Angeles, gik også i gang med at bygge grønt i et af USAs varmeste områder, hvor varme og fugt kæmper med termitter om at gøre kål på alt træværk.
- Det er det næppe værd, og der findes næppe heller penge nok til at genskabe infrastrukturen her fuldt ud. Den eksisterende byplan fra fyrrerne med småhuse til krigsveteraner er en dårlig og for New Orleans helt fremmedartet plan. Men landskabet og faunaen er fantastisk, skønt der er oversvømmelse mindst hvert tredje år. Så vores svar på det ekstreme klima er selvstændige og næsten helt selvforsynende bygninger, som kan flyde. Vores fokus ligger ikke kun på energibesparelser, det er noget, der bare skal være der. Det handler i stedet om at forene funktion, skønhed, nye ideer til arkitektur som kunstprojekt. Og uden at overskride budgetterne!