Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Enhedslisten: Metroskandaler skal have konsekvens for Femernprojekt

Politik | Af Dan Bjerring | 4. jul. 2014 KL. 13:38

De mange skandaler i forbindelse med byggeriet af Metroens nye linjeføring, skal have konsekvenser for det kommende Femernbyggeri, mener Enhedslisten.
80116_1
  • 80116_1

Metroledelsen har ifølge Henning Hyllested (EL) været "håbløst amatøragtig," og der skal "ryddes op på direktionsgangen."

Rød smiley til arbejdsmiljøet. Ulovlig udenlandsk arbejdskraft. Underbetalt udenlandsk arbejdskraft. Manglende overholdelse af aftaler om lærlinge. Overskridelse af miljølovgivningen. Og senest svindel med skat.

Skandalerne står i kø ved det københavnske metrocityringprojekt, og det skal have konsekvenser for anlægget af den kommende Femern Bælt forbindelse, hvis det står til Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested:

- Det SKAL have konsekvenser for Femernbyggeriet. Den københavnske metro sejler rundt. Der er ikke styr på noget som helst. Det skal ikke gentage sig. Jeg har tidligere stillet spørgsmål til Femernbyggeriet omkring arbejdsklausuler, men nu skal vi også være opmærksomme på alle de problemer, som metrobyggeriet har afdækket, siger Henning Hyllested til Dagens Byggeri.

Kædesansvar

Henning Hyllested peger på, at der også ved Femernforbindelsen vil være udenlandske firmaer involveret, og at der derfor "nemt kan opstå de samme problemer" som ved metrobyggeriet:

- Metrobyggeriet aktualiserer, at vi skal have kædeansvar på plads i forhold til Femernprojektet. Så har vi nogle hovedentreprenører - forhåbentlig danske - man kan gøre ansvarlig, og som hænger på regningen, hvis der ikke er orden i tingene. Havde man haft kædeansvar, havde det løst mange af problemerne ved metrobyggeriet, fortsætter Henning Hyllested.

Uprofessionel ledelse

Han er dog ikke i tvivl om, at en stor del af problemerne med metrobyggeriet skyldes uprofessionel ledelse:

- Derfor har Enhedslisten opfordret Magnus Heunicke til at fyre på direktionsgangen. Det, der er foregået, er håbløst amatøragtigt. Det er uden styring og kontrol, hvad også Rigsrevisionen har påtalt. Man har den elendige konstruktion, at de store projekter udskilles i en form for selskab.

- Direktøren for metroprojektet kom fra en stilling i København økonomiforvaltning. Hvad ved han om store byggeprojekter? Bestyrelsesformand er Henning Christoffersen. Det er jo ikke folk, der ved noget om det, de har med at gøre. Netop fordi, de er politisk valgte, har de ikke forstået, at de har til opgave at kontrollere ejerselskabet - staten og Københavns Kommune. Derfor går det galt, slutter Henning Hyllested, der kræver, at transportminister Magnus Heunicke "rydder op" på direktionsgangen i metrobyggeriet, og at ministeren fremadrettet sikrer, at historien ikke gentager sig på Femernbyggeriet.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Kongeåen: Kæmpe naturprojekt skal dæmme op for klimaforandringer
  • Kæmpeskruer flytter vandet i en fart: Kolding klar til skybrud i 2026
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook