Konservative: Justitsministeriet har syltet loven om alkolåse i fire år
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Alle erfaringer viser, at alkolåse sparer liv og effektivt hindrer spritkørsel, påpeger brancheformand.
I byggebranchen kender man fænomenet: En fredagsbajer på byggepladsen bliver til to-tre stykker, hvorefter medarbejderen sætter sig ud i firmabilen og kører - og måske bliver stoppet på vejen i en spritrazzia.
Den situation kunne undgås, hvis firmabilen var udstyret med en alkolås. Lovgivningen om brug af alkolåse blev enstemmigt vedtaget af Folketinget i juni 2010. Men siden da er intet sket, og tusinder af spritbilister, også dem der i forvejen er dømt, kører dagligt rundt på de danske veje til fare for de øvrige trafikanter.
Ifølge organisationen Sikre Veje kører hver dag 10.000 spritbilister på de danske veje - et antal som øget brug af alkolåse kan reducere betydeligt.
Anbefaling
Den nye lov er imidlertid blevet syltet i Justitsministeriet i fire år, lyder kritikken, og nu peger "Alkolåsbranchen" på, at der snart må ske noget.
En ny rapport fra den europæiske kommission viser dels, at det kan lade sig gøre at indføre brug af alkolåse - det har Sverige, Holland, Finland og Belgien gjort med succes - dels at brug af alkolåse er 75 procent mere effektivt til at forhindre, at spritdømte kører igen, end en frakendelse af kørekortet.
Det er også baggrunden for, at European Transport Security Council har indført anbefalinger for alkolåse, hvor det er mest naturligt - ved spirituskørsel, skolebusser, persontransport og farligt gods.
Konservativ utilfredshed
De Konservatives retsordfører Tom Behnke, der selv er politibetjent, er stærkt utilfreds med, at loven endnu ikke er ført ud i livet:
- Det er urimeligt, at en lov, der er vedtaget af Folketinget for fire år siden, er blevet syltet med den begrundelse, at der er nogle "tekniske problemer". De Konservative har flere gange rykket Justitsministeriet i sagen, men intet er sket under de skiftende justitsministre. Når Folketinget vedtager en lov, er det meningen, at den skal efterleves - ikke at sagen skal trække ud i fire år. Folketinget har jo ikke vedtaget loven om alkolåse uden, at vi tror, det har en virkning. Den virkning er nu forsinket i fire år. Det er på tide, at der sker noget, siger Tom Behnke til Dagens Byggeri.
Gode erfaringer
En af de transportvirksomheder, der har indført alkolåse i alle nye køretøjer siden 2010, er Anneberg Transport. Virksomheden har omkring 200 køretøjer, der også kører for byggebranchen:
- Vi har gode erfaringer med at installere alkolåse i alle nye køretøjer. Dels har det en præventiv virkning, og dels kan det opfange chauffører, der sætter sig bag rattet med for megen spiritus i blodet, fortæller Sven Anneberg, der ejer virksomheden og har ansvaret for det kørende materiel.
Han forklarer til Dagens Byggeri, at man har stillet alkolåsen til 0,15 promille, og har chaufføren over det, kan køretøjet ikke startes. Men samtidig er alkolåsen forsynet med en log-funktion, så det kan ses, om der er gjort startforsøg, uden at det er lykkedes.
- Vi havde en chauffør, der havde forsøgt at starte køretøjet med 0,20 i promille. Han ventede et kvarter, og så kunne han køre. Men vi kunne se det forgæves forsøg i historikken og holder derfor vedkommende under skærpet observation, siger Sven Anneberg, der anbefaler andre virksomheder med firmabiler at installere alkolåse.
Frikendt
Han peger på, at det også kan beskytte chaufførerne mod forkerte anklager fra kunder og andre trafikanter:
- Vi havde, inden vi installerede alkolåse, en sag, hvor en kunde kontaktede mig og påstod, at vores chauffør virkede spirituspåvirket. Jeg kontaktede politiet, der standsede ham, men kunne konstatere, at der intet var at komme efter. Det koster cirka 10.000 kroner ekstra til alkolås at købe en lastbil til måske 700.000 kroner. Det er en god investering, og sender også et trafikmoralsk signal til kunderne om, at Anneberg Transport tager sikkerheden alvorligt, slutter Sven Anneberg.
Langvarig effekt
Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at hver femte trafikdræbte mister livet i en spiritusulykke. Det gør alkohol til en af de største dræbere i trafikken. I 2012 blev 21 personer dræbt i spritulykker, og 221 personer kom alvorligt til skade.
- Derfor kræver vi, at politikerne lader handling følge ord og ikke sylter alkolåse igen. I USA, hvor 20 stater med en samlet befolkning på 115 millioner har indført brug af alkolåse, har det reduceret antallet af trafikdræbte som følge af spirituskørsel med 30 procent. Og i den seneste autoritative rapport om brug af alkolåse i Sverige konkluderes det, at alkolåse har en "langvarig effekt på andelen af promillekørsel og andelen af ulykker med personskade", siger netværksformand i Alkolåsbranchen, Kurt Hansen Tjosevik, der erkender, at branchen har en interesse i at sælge flere alkolåse.
- Men det rører ikke ved, at alle erfaringer nu viser, at alkolåse sparer liv og effektivt hindrer spritkørsel, siger han.