Kommuner vil synliggøre mangel på vedligeholdelse
Byggeri | Af Dan Bjerring |
- Der er brug for flere penge - ikke flere analyser, siger Anders Hundahl, der er administrerende direktør i Asfaltindustrien.
En undersøgelse foretaget af Kommunernes Landsforening viste i april, at danskerne generelt er meget utilfredse med vedligeholdelsen af det kommunale kapitalsapparat i form af bygninger, veje og kloakker.
Baggrunden var en analyse udført for Momentum, som viste, at næsten halvdelen af danskerne finder deres kommunes bygninger og anlæg utidssvarende. Særligt kommunevejene dumper i danskernes øjne, idet hele 56 procent er utilfredse med deres standard.
Kommunernes Landsforening fik i 2009 udarbejdet en analyse, som gennemgik behovet for nybyggeri og vedligeholdelse på alle de kommunale områder. Undersøgelsen viste et betydeligt efterslæb og behov for investeringer.
Asfaltindustriens direktør Anders Hundahl håber, at borgernes utilfredshed sætter større kraft bag arbejdet for at indhente efterslæbet, og han henviser ikke mindst til, at det koster borgere to- tre gange så meget at rette op på et efterslæb som at vedligeholde i tide.
Vejman og ROSY
Samtidig efterlyser han, at kommunerne bruger penge på vejene i stedet for på analyser:
- Vi ved godt, hvad der er problemet, siger han til Dagens Byggeri:
- Der er i økonomiaftalen mellem kommunerne og regeringen for 2015 aftalt en analyse af vedligehold af kommunale veje. Vedligeholdelsen af de kommunale veje er i forvejen ret veldokumenteret gennem de to vejforvaltningssystemer "vejman" og "ROSY". Der er brug for flere penge - ikke flere analyser, siger Anders Hundahl.
Han noterer, at det grundlæggende problem har været, at kommunerne under krisen har skullet spare, og så har det været "lettere at spare på veje og anlæg end børnepasning og ældrepleje":
- Det kan gå et par år, men nu har det stået på så mange år, at vejene er ved at forfalde. Derfor hilser vi projektet "Synliggørelse af kommunal vejvedligeholdelsestilstand" velkomment, så også borgerne kan blive klar over, hvor galt det står til, siger Anders Hundahl, der også peger på, at statens vedligeholdelsesindsats på statsvejnettet yderligere sætter fokus på problemet.
De syv prioriteter
Han erkender også, at der er vidt forskellige bud på, hvor stort problemet med manglende vejvedligeholdelse er i økonomisk aspekt, men mener , at 20 milliarder kroner ikke er helt urealistisk, da det omfatter vejen som helhed og ikke kun lappeløsninger.
Der vil i forbindelse med "synliggørelsen" blive fokuseret på syv elementer.
1. Kørebaner - kørebaner på offentlige veje.
2. Afvanding - brønde og stikledninger, som afvander hele vejanlægget.
3. Cykelstier - anlagte cykelstier med kantsten mod kørebanen, samt cykelstier i eget tracé.
4. Fortove - fortove langs offentlige veje.
5. Broer/Bygværker ? broer og bygværker med spændvidde på minimum to meter.
6. Gadebelysning - belysningen på både offentlige veje og private fællesveje.
7. Signalanlæg - alle byens lyssignaler med tilhørende styringscentral.