Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Se Odins Bro i aktion

Arkitektur | Af Torben Jastram | 26. jun. 2014 KL. 13:05

Odins Bro over Odense Kanal er Nordeuropas største svingbro. Foto: MTH.
79990_1
  • 79990_1

Flere selskaber under MTH-koncernen måtte i "sving", da Nordeuropas største svingbro blev etableret over Odense Kanal.

Den dobbelte svingbro, hvis to 100-meter fag tilsammen vejer næsten 5.000 tons, glider elegant til side for skibstrafikken i Odense Kanal.

Hvert brofag er monteret på et ringfundament, der er 12 meter i diameter, og automatikken kræver hele 5 PLC?er (Programmable Logic Controllers) med egen nødforsyning i tilfælde af strømsvigt.

- Moderne svingbroer er faktisk så avancerede, at de skal klassificeres som "bevægelige konstruktioner". Det betyder, at de skal CE-mærkes og leve op til maskindirektivet i EU med krav til indretning, sikkerhed osv., forklarer projektchef Jens Præst Nielsen fra MT Højgaard.

Unikke løsninger

Det avancerede hydrauliksystem, der svinger Odins Bro, er automatiseret af Lindpro, et datterselskab i MTH-koncernen. Også her er man gået helt nye veje for at udvikle et system, der både optimerer drift og sikkerhed for færdsel og skibstrafik.

Som hovedentreprenør har MTH haft ansvaret for at omsætte projekttegningerne fra Odense Kommunes rådgiver ISC til arbejdstegninger samt lave detailprojektering af de mange enkeltdele som for eksempel hydraulik, el-systemer og kontravægtene, der udgør en tredjedel af broens samlede vægt.

- Broens størrelse og vægt gjorde, at vi måtte udtænke mange unikke løsninger. For at kunne klare søtransporten fra Kina skulle alle broens dele for eksempel udstyres med forstærkninger, som efterfølgende skulle fjernes igen, fortæller Jens Præst Nielsen.

Enorme støddæmpere

Under skibsrejsen var de mange brodele hydraulisk understøttet af enorme støddæmpere, så de blev udsat for så få belastninger som muligt.

Odins Bro, der blev indviet den 15. juni, vandt i maj årets konstruktionspris for sit design.

Se her en kort video om, hvordan broen åbner og svinger sine brofag.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Vindues-gigant hårdt ramt: Resultat falder 3,4 mia. kroner fra sidste år
  • Danskerne gik tomhændede hjem fra Mipim. Og så alligevel ikke...
  • To Henning Larsen-folk skal styrke Norrøns tværfaglighed
  • Tjekliste: Sådan bygger vi, så bygningen nemt kan skilles ad
  • Ny beton-direktør skal drive Spæncom i en grønnere retning
  • Halvsolgt og med højrøde tal satser Scandi Byg benhårdt på en turnaround
  • Stramt finanslovsforslag får ris og ros fra byggeriet
  • Byggeri'23: Leverandør vinder ny pris for genanvendelse af facader
  • Populær Aarhus-bydel: 2 salg af over 100 lejligheder på 3 uger
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook