Miljøfokus på ny Vejle Fjord Bro
Byggeri | Af Dan Bjerring |
Ny jernbanebro over Vejle Fjord kan skabe naturmæssige problemer.
Planerne om en ny jernbanebro over Vejle Fjord rammer ind i et fredet område, og Vejdirektoratet erkender nu, at VVM-projektet er kompliceret på grund af landskabets udformning og Natura-2000 områder.
Vejdirektoratet noterer, at det er en problemstilling, som også kendes fra en række andre infrastrukturprojekter - eksempelvis Silkeborgmotorvejen:
- Hvis man samtidig ønsker en banebro til højhastighedstog med betydelige fordele for rejsetid og kapacitet omkring Vejle Fjord, så er der begrænsninger for, hvilke linjeføringer, der kan være. Umiddelbart opnås ovennævnte fordele ved at etablere en ny banebro i området vest for Brejning - på sydsiden af fjorden - til området vest for Daugaard - nord for fjorden, oplyser Vejdirektoratet.
Alternativer
I forbindelse med VVM-undersøgelsen vil de natur- og miljømæssige interesser dog blive undersøgt nøje. Det samme gælder forholdene for de berørte borgere og lodsejere, herunder muligheden for forlodsekspropriation og afværgeforanstaltninger - herunder støjskærme:
- Som led i VVM-processen vil også blive undersøgt alternative linjeføringsforslag, under hensyntagen til de tekniske begrænsninger, der er ved anlæg af en højhastighedsbane med de givne trafikale krav, understreger transportminister Magnus Heunicke (S), der peger på, at en ny Vejle Fjord bro reducerer rejsetiden betydeligt for de Superlyntog, der som en del af Timemodellen skal køre mellem Odense og Aarhus.