Frafald skal mindskes med en række initiativer
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Samlet set ender kun 67 procent af unge, der er begyndt på en erhvervsskole, med at få en erhvervsfaglig uddannelse.
KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, er kommet med en række bud på, hvordan man kan mindske frafaldet på ungdomsuddannelserne.
Siden midten af 1990'erne har skiftende regeringer haft en målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have mindst en ungdomsuddannelse, men der er fortsat langt til målet.
Det bliver ofte nævnt, at frafaldet på erhvervsuddannelserne er helt oppe på 50 procent, men det passer dog ifølge KORA ikke, fordi en hel del af de unge, der går i gang med en erhvervsuddannelse og falder fra, vender tilbage igen.
Samlet set ender 67 procent af de unge, der på et eller andet tidspunkt har begyndt på en erhvervsskole, således med at få en erhvervsfaglig uddannelse.
Flere fronter
Men der er stadig et stykke vej op til de unge på de gymnasiale uddannelser - her er det hele 92 procent, der ender med at gennemføre.
- Får vi ikke mindsket frafaldet og motiveret flere unge til at gå i gang med en erhvervsuddannelse, forventes vi at komme til at mangle 30.000 faglærte i 2020, konstaterer KORA i en analyse.
Der skal sættes ind på flere fronter, herunder at åbne folkeskolen mod det omgivende samfund, så de unge møder rollemodeller og ser, de mange muligheder for job og karriere med en erhvervsuddannelse:
- Samarbejdet mellem folkeskolen, de lokale arbejdspladser og erhvervsskolerne skal styrkes. Især i forhold til dem, som er motiverede for en praktisk tilgang til læring, der involverer krop og bevægelse. Det vil mindske den alt for store gruppe af unge, der er skoletrætte, lyder meldingen fra KORA.
Ringe basiskundskaber
Der peges også på, at en tredjedel af de unge, der gennemfører en erhvervsuddannelse, havde ringe funktionelle læse- og regnefærdigheder, da de forlod folkeskolen, og at der er brug for en ny pædagogik, der kan styrke unge med svage kompetencer.
Også lærerne er i søgelyset. De skal kunne levere anerkendende undervisning og feedback med klare mål og delmål samt løbende tilbagemeldinger på elevernes arbejde:
- Erhvervsskoler, der har succes med at fastholde eleverne og give dem gode faglige resultater, er kendetegnet ved, at de har en ikke-akademisk praksisnær pædagogik med tæt kobling mellem teori og praksis. Det kan andre erhvervsskoler - og folkeskolen - lade sig inspirere af, hedder det videre.