Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Ja til Københavnertunnel

Politik | Af Dan Bjerring | 15. maj. 2014 KL. 12:06

Det er blevet besluttet, at det igangværende byggeri af Nordhavnsvej føres videre ud til selve Nordhavn. Foto: Colourbox.
79358_1
  • 79358_1

Det fremgår af den nye metroftale, at Københavns Kommune træffer beslutning om at anlægge en Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten til en forventet pris af 2,1 milliarder kroner.

Der er glæde i den såkaldte "Københavnertunnelgruppe" over beslutningen om at anlægge en metrolinie til Sydhavn og Nordhavn i hovedstaden.

For aftalen indebærer nemlig ikke alene metrolinier, men også at anden etape af den københavnske havnetunnel nu bliver en realitet.

Det fortæller Havnetunnelgruppens koordinator, cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri:

- Det er uhyre positivt - men også bydende nødvendigt - at det nu formelt er besluttet, at det igangværende byggeri af Nordhavnsvej skal føres videre ud til selve Nordhavn, så vejen dermed kommer til at leve op til sit navn, siger Bo Sandberg.

Københavnertunnelgruppen blev i 2005 dannet med det formål at få etableret en østgående havnetunnel, der leder store dele af trafikken uden om det indre København - en slags trafikal bypass-operation.

Kun gå for langsomt

I den nye aftale mellem Københavns Kommune og regeringen aftales det, at Københavns Kommune vil træffe beslutning om at anlægge et tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten, som samlet forventes at koste 2,1 milliarder kroner.

Tilkoblingsanlægget gennemføres i 2014-2016, mens Nordhavnstunnellen anlægges senere i lyset af byudviklingen i Nordhavnen.

- Det kan kun gå for langsomt med at komme videre med havnetunnellen. Hvis ikke Nordhavnsvej bringes videre fra Kalkbrænderihavnsgade til selve Nordhavn, vil trængslen blot flytte fra Hans Knudsens Plads til krydset ved Sundkrogsgade eller Folke Bernadottes Allé ved Østerport Station, og det er jo langt fra optimalt, siger Bo Sandberg.

Vent ikke

Københavnertunnelgruppen anbefaler, at man gennemfører den nu princip-aftalte Nordhavnstunnel umiddelbart efter tilkoblingsanlægget er færdigt og ikke afventer til en endnu større udbygning af Nordhavnsbydelen.

- Det kan kun gå for langsomt med at få havnetunnellen ført videre til Nordhavn og derfra under vandet til Refshaleøen og videre ud under Amager for til sidst at ramme Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen, så man kan få ledt den gennemkørende trafik udenom København, slutter Bo Sandberg.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 31
  • Månedens Top10: Fra grim ælling til 176 svanemærkede boliger
  • DS Flexhal får ekstra direktør
  • Ny slags støjskærme på vej - af lerstampet overskudsjord fra byggeprojekter
  • Realdania deler ud af sine LCA-erfaringer fra historiske ejendomme
  • 2.300 hektar mere skov og flere naturhuse skyder op nær Hovedstaden
  • Carlsbergs ikonisk røde lagerbygning skifter hænder
  • Teknikforretning fra Brøndby bliver landsdækkende
  • Fasadgruppens 5. danske opkøb får ny direktør
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook