70 millioner kroner til støjdæmpning af motorvej
Byggeri | Af Dan Bjerring |
I forbindelse med dels udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen og dels anlægget af den nye jernbane på samme strækning, er det besluttet at skabe en effektiv støjafskærmning.
Transportminister Magnus Heunicke (S) oplyser til Folketingets Transportudvalg, at ved anlæg af nye boliger langs eksisterende veje skal kommunerne sikre støjhensynet gennem kommune- og lokalplanlægningen:
- Ved anlæg af nye veje eller udbygning af eksisterende veje er der ikke fastsat regler eller vejledende grænseværdier for støj fra veje. Miljøstyrelsen finder dog, at der bør tages de samme hensyn, når der planlægges nye veje og vejudbygninger, som når der planlægges nye boliger. Nye veje og væsentlige ændringer af veje er omfattet af regler om VVM. I VVM-undersøgelsen skal der ske en samlet vurdering af miljøforholdene, herunder støjbelastningen, og der skal redegøres for, hvordan støjbelastningen af omgivelserne kan mindskes, eksempelvis ved hjælp af støjafskærmninger, oplyser ministeren.
Afvejning
Konkret sker fastlæggelse af omfanget af støjafskærmninger på baggrund af en afvejning af støjhensynet til omgivelserne og omkostningerne.
Det har ifølge Magnus Heunicke gennem en længere årrække været praksis, at Vejdirektoratet i forbindelse med planlægning af nye veje og vejudvidelser i nærheden af boligområder og sammenhængende bebyggelse tilstræber at overholde de grænseværdier, som gælder for planlægning af nye boliger.
Støjafskærmning i forbindelse med den igangværende udvidelse af Køge Bugt Motorvejen løber ifølge transportministeren op i cirka 70 millioner kroner.