Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Scandlines: Femernbeslutning hviler på misvisende miljøberegninger

Politik | Af Dan Bjerring | 12. maj. 2014 KL. 15:44

Scandlines angriber politikerne og Femern A/S med argumenter om, at miljøberegningerne for Femern-forbindelsen er misvisende. Foto: Scandines.
79309_1
  • 79309_1

Ifølge Scandlines Danmark er skønnene over, hvor mange biler, der vil passere den faste Femernforbindelse, fejlbehæftede, fordi de ikke tager hensyn til fortsat færgedrift. Det ændrer ved såvel de miljømæssige som de økonomiske forudsætninger for forbindelsen.

Bestyrelsesformanden for Scandlines Danmark A/S, Søren Poulsgaard Jensen, retter i en henvendelse til Folketingets Miljøudvalg en voldsom kritik mod Femern A/S for at manipulere med de tal, der ligger til grund for beslutningen om at anlægge en Femerntunnel.

Han anklager blandt andre transportminister Magnus Heunicke (S) for ukritisk at lade Femern A/S svare på en anke over beregningerne af, hvor mange køretøjer, der vil passere den faste forbindelse.

- Man finder stadig ikke anledning til at bemærke, at vi fortsætter med at sejle efter den faste forbindelse er opført. Det faktum, at vi sejler videre, ændrer efter vores opfattelse fundamentalt forudsætningerne for den faste forbindelse. På trods af, at vi nu flere gange har gjort Transportministeriet opmærksomme på, at deres estimater er fejlbehæftede og misvisende, bliver de samme tal brugt igen og igen. Det er efter vores mening useriøst. Vi agter at gå videre med denne sag, da vi finder det problematisk, at en offentlig virksomhed ikke er mere korrekt i de informationer, der gives offentligheden, skriver bestyrelsesformanden.

Transeuropæisk

Men kritikken preller øjensynligt af på ministeren, der igen lader Femern A/S besvare henvendelsen fra Scandlines Danmark:

- Femern Bælt-forbindelsen er en del af det transeuropæiske transportnetværk i EU, som blandt andet har til formål at reducere drivhusgasemissioner fra transporten i Europa og skabe bedre og mere bæredygtige valg af transportformer for passagerer og gods. Femern Bælt-forbindelsen vil konkret medføre, at tog og lastbiler, der i dag kører over Fyn og Jylland, vil kunne spare cirka 160 kilometer på turen fra København til Hamborg. Især for godstogene er der tale om en helt ny mulighed, fordi godstog ikke i dag kan anvende ruten via færgeforbindelsen Rødby-Puttgarden. Denne styrkelse af mulighederne for transport af gods via jernbane og reduktion i transportafstanden vil også medføre en reduktion i udledningen af CO2, oplyser ministeren/Femern A/S.

Usikkerhed

Der peges videre på, at elektrificeringen og udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn, som er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, styrker de kollektive transportmuligheder for pendlere på Sydsjælland og Lolland-Falster.

- Der er i sagens natur usikkerhed forbundet med beregningerne af de fremtidige CO2-mæssige konsekvenser af Femern Bælt-forbindelsen. Men det ændrer ikke på, at der må forventes en væsentlig årlig CO2-reduktion som følge af etableringen af den faste forbindelse, herunder fordi bilernes egen kørsel koster mindre CO2 end ved færgetransport, og fordi forbindelsen giver helt nye muligheder for især godstransport på jernbanen, forklares det videre.

Hybridløsning

Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) peger på, at VVM-redegørelsens grundforudsætninger blev i 2009 drøftet med Scandlines, og Scandlines anså på daværende tidspunkt VVM-redegørelsens forudsætninger som en sandsynlig udvikling på Rødby-Puttgarden-ruten.

- Scandlines beskriver i sin præsentation en teknologisk udvikling, herunder en hybridløsning, som vil resultere i lavere CO2-udledning end i dag. Hvis energieffektiviseringerne sker hurtigere end EU?s målsætninger for biltransport, hvilket der ses en tendens til, er de således ikke medtaget i beregningerne. Tilsvarende er der heller ikke medtaget energieffektiviseringer i relation til jernbanetrafikken, som også vil kunne give anledning til mindre udledning af CO2 end angivet i beregningerne, oplyser ministeren

Færge CO2

I VVM-redegørelsen fremgår det ikke eksplicit, hvor lang tid der går, før CO2- forbruget ved anlæggelse af Femern-projektet er tjent hjem via forbindelsens lavere CO2-forbrug i driftsfasen. Men ifølge miljøministeren kan man ved en årlig CO2 besparelse på cirka 200.000 tons beregne sig frem til en CO2-tilbagebetalingstid på cirka 10 år.

- 10 år efter åbningen af den faste forbindelse vil den fulde besparelse således kunne realiseres hvert år i resten af projektets tekniske levetid på minimum 120 år, noterer Kirsten Brosbøl, der samtidig slår fast, at Scandlines ikke nævner CO2-udledningen fra nybygning af fire færger til Rødby-Puttgarden-overfarten, som skønsmæssigt ligger på mindst 30.000 tons.

- Scandlines nævner heller ikke, at levetiden for en fast forbindelse forventes at være minimum 120 år, mens levetiden for en færge må forventes at være i størrelsesordenen 30 år, før nye færger skal bygges. Det bør også indgå i en vurdering af, om en CO2-investering kan tjene sig hjem, slutter Kirsten Brosbøl.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • En attraktiv arbejdsplads er afgørende for virksomhedens vækst
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook