Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

København selv skyld i trængselsproblemer

Politik | Af Dan Bjerring | 6. maj. 2014 KL. 12:42

Der skal bedre styr på de mange vejarbejder i København, mener Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Foto: Colourbox.
79177_1
  • 79177_1

Kristian Pihl Lorentzen (V) peger på de voldsomt mange gravearbejder, der foregår rundt om i byen, som en væsentlig årsag til problemer med trafikafviklingen. Han efterlyser bedre planlægning.

Man skal ikke i bil nærme sig København mange gange, før rygterne om voldsomme trængselsproblemer bekræftes. Det er ikke mindst disse trængselsproblemer, det københavnske bystyre har forsøgt at bruge som argument for at få indført eksempelvis bompenge og andre restriktioner mod biltrafikken.

Venstres "Mr. Trafik", Kristian Pihl Lorentzen, mener dog, at det langt hen ad vejen er det københavnske bystyre, der selv har fremkaldt trængselsproblemerne gennem en dårlig planlægning:

- Der var i marts i år udstedt 917 gravetilladelser i Københavns Kommune. I januar var tallet omkring halvdelen. En stor del at trængselsproblemerne i København skyldes netop de mange gravearbejder, hvor mange vejbaner er gravet op - enten på grund af vejarbejde eller de omfattende ledningsarbejder. Vi er derfor nødt til politisk at få langt mere fokus på, at den slags arbejder skal afsluttes i en fart. Vejene skal ikke ligge opgravede i månedsvis til skade for trafikafviklingen. Det koster samfundet rigtig dyrt, at vi holder i kø omkring København, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

Slut i en fart

Kristian Pihl Lorentzen peger blandt andet på muligheden for at få indskrevet i Vejloven, at der skal tages højde for trafikafviklingen ved vejarbejder eller ledningsarbejder i en vejbane.

- Man skal i projekteringen indtænke, at arbejdet afsluttes i en fart. Det skal både gælde Vejdirektoratet og de kommuner, der har vejene. Det virker som om, at nogen i København har tabt overblikket og ikke sørger for, at de pågældende vejarbejder afsluttes i en fart. Ofte ser man jo, at der slet ikke arbejdes på vejarbejder, og at man har gang i tingene mange steder, men uden at få gjort de enkelte opgaver hurtigt færdige, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Havnetunnel

Han peger også på, at der inden for kort afstand kan være fem arbejdspladser på vejbanen, men der arbejdes kun ét af stederne. Derfor langer Kristian Pihl Lorentzen kraftigt ud efter Københavns Kommunes mange klageråb over trængslen.

- Når man får afsluttet mange af de igangværende vejarbejder, vil trafikken glide langt bedre. Og så må kommunen følge op med en politik, hvor man ikke lægger hindringer i vejen for bilerne, men i stedet sørger for bedre fremdrift. Så kan vi næsten helt undgå trængsel i Københavns centrum. Specielt når vi om nogle år får bygget en havnetunnel, der leder trafikken uden om centrum.

Præcise instrumenter

Transportminister Magnus Heunicke mener dog, at det stigende omfang af gravetilladelser og de heraf afledte konsekvenser for trafikken i København "bekræfter de trængsels- og fremkommelighedsproblemer, som blandt andre Københavns Kommune har peget på".

Samtidig er han parat til at give kommunerne flere og mere præcise instrumenter til at styre og koordinere gravearbejder.

- Som eksempel kan jeg nævne mulighed for bod, hvis en entreprenør overskrider en aftalt tidsfrist.

Forudsat at der er politisk opbakning til at gøre noget ved problemerne, er jeg klar til at fremsætte lovforslag hurtigst muligt i næste folketingssamling, siger Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook