Ny forretningsstrategi har givet vind i sejlene
Erhverv | Af Maria Hesselvig Lange |
Kant arkitekter har specialiseret sig yderligere inden for undervisnings- og boligbyggeri, og det har fået omsætningen og kundetilfredsheden til at skyde i vejret.
Kant arkitekter har for alvor fået vind i sejlene efter, at virksomheden har omlagt sin forretningsstrategi. Hvor virksomheden før arbejdede med mange forskellige byggeopgaver, fokuserer arkitekterne på Nørrebro i dag udelukkende på boligbyggeri og undervisningsbyggeri.
- Igennem de seneste to år har vi specialiseret os, så vi i dag har flere rådgivningskompetencer inden for både renovering og nybygning. Vigtigst af alt har det betydet, at over 90 procent af vores kunder i dag giver os en A-rating, altså topkarakter, efter Byggeriets Evalueringscenters standarder. Det er meget tilfredsstillende og den primære årsag til, at vores omsætning til nuværende kunder er vokset. Samtidig stiger antallet af nye kundehenvisninger, siger partner Uffe Bay-Smidt fra Kant arkitekter.
Kigger man på de tørre tal, har Kant arkitekter oplevet en omsætningsvækst på 30 procent siden 2011 og havde i 2013 en omsætning på 26 mio. Som en naturlig konsekvens af øget omsætning er antallet af medarbejdere det seneste år vokset til ca. 30 personer. Soliditetsgraden er på 39 procent.
Kant arkitekter står blandt andet bag Dyvekeskolen og Metropol i København.
Fornuftigt træk
Det strategiske kursskifte skal ses i lyset af flere forhold, fortæller ledelsesrådgiver og ny bestyrelsesformand for Kant arkitekter, Eggert Cederholm, som har været med til at lægge forretningsstrategien.
- Kant arkitekter har siden 1980 arbejdet intenst med undervisnings- og boligområdet. Kæder man den historik sammen med kommunernes budgetterede investeringer i skoler samt renovering af almene boliger, er det et snusfornuftigt strategisk træk, at virksomheden nu går helhjertet efter undervisnings- og boligområderne. Et andet forhold har været, at de mindre byggeopgaver, som Kant havde en del af før, udgjorde 20 procent af omsætningen, men i praksis optog 50 procent af virksomhedens produktive tid. Det var ikke optimalt, forklarer Eggert Cederholm.
Fokus på projektledelse
En sidste årsag til de opadvendte tommelfingre hos kunderne er Kant arkitekters ekstra fokus på projektledelse.
En intern undersøgelse af kundernes behov viste, at kunderne især efterspurgte sikker projektledelse på deres byggeprojekter for at undgå overskridelse af deadlines og budgetter.
- Derfor har vi videreudviklet vores projektledelse. Arkitekter skal ikke kun skabe smuk arkitektur, men skal i mindst lige så høj grad også facilitere alle faser af projekterne. Ved at være rettidige og på forkant med enhver udvikling på byggeprojekterne sikrer vi, at bygherren konstant har overblik og ikke risikerer, at tidsplaner og budgetter overskrides. Det er alfa og omega og et vigtigt konkurrenceparameter, siger Uffe Bay-Smidt hos Kant arkitekter, som har gjort projektledelse til årstema for hele virksomheden i 2014.