Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Storbæltsforbindelsen kan lammes af Bodil-hændelse

Politik | Af Dan Bjerring | 2. maj. 2014 KL. 10:32

Hvis vandstanden stiger 1,7 meter ved Storebælt, vil jernbaneforbindelsen blive skåret over i to. Det kan undgås, påpeger ekspert. Foto: Colourbox.
79128_1
  • 79128_1

Specialist i højvandshændelser advarer mod konsekvenserne af en vandstigning på 1,7 meter ved Nyborg-siden. Området kan sikres inden for godt en måned for cirka fem millioner kroner, men regeringen kan godt vente til 2020.

De færreste tør ikke i deres værste mareridt forestille sig de økonomiske konsekvenser for Danmark, hvis Storebæltsforbindelsen blive skåret over i et halvt år. Men det er ikke desto mindre situationen, hvis Storebæltsforbindelsen ved Nyborg bliver udsat for en Bodil-hændelse som den, man oplevede i eksempelvis Roskilde Fjord sidste år.

En lignende situation i Tyskland har ifølge bygningskonstruktør Henrik S. Eriksen fra Siolit A/S haft den konsekvens, at højhastighedsbanen mellem Berlin og Hannover blev lammet i et halvt år.

Transportministeriet er helt bevidst om risikoen, men derfra lyder svaret, at man forventer at have foretaget den nødvendige sikring inden 2020.

Kan ske i morgen

Henrik S. Eriksen er ansvarlig for højvandshændelser i Siolit A/S, og han siger til Dagens Byggeri:

- Sker der en vandstigning på blot 1,7 meter, eventuelt i forbindelse med et skybrud og storm, og det er slet ikke usandsynligt, vil banedæmningen over en strækning på cirka 850 meter på Fyn-sidens landfæste blive oversvømmet, og ledes vandet ikke væk inden for ganske få timer, vil dæmningen sandsynligvis blive så blød, at det kan tage adskillige måneder, før der igen kan køre tog henover, siger Henrik S. Eriksen, der undrer sig over, at man ikke tager situationen mere alvorligt i ministeriet og handler hurtigere, end det er planlagt:

- Vi så, hvad der skete i blandt andet Roskilde Fjord, og det kan ske igen i morgen ved Storebæltsforbindelsen. Jeg forstår ikke, at man fra politisk hold ikke er parat til at handle hurtigere end inden 2020, forklarer bygningskonstruktøren.

Mobil barriere

Han lægger ikke skjul på, at det for Siolit også handler om en potentiel handel, idet virksomheden er specialister inden for sikring af infrastruktur mod vandindtrængning, og direkte adspurgt om prisen for en sådan sikring, siger han:

- Sikringen kunne foretages inden for en måned og koster godt og vel fem millioner kroner. Det vil indebære en spunsløsning, der måske ikke er så køn, men løser problemet i første omgang indtil en anden og mere permanent løsning er anlagt. Der kan også investeres i en mobil barriere, som kan ligge i beredskab, som også kan anvendes andre steder i landet, siger Henrik S. Eriksen, der peger på, at der rundt om i landet er mange steder med lignende risici for oversvømmelser af infrastrukturen - jernbaner og veje.

Vil drøfte risikobilledet

Transportminister Magnus Heunicke (S) oplyser til Siolit, at på den konkrete strækning ved Knudshoved er jernbanen ejet af Sund & Bælt Holding:

- Den faste forbindelse er designet på baggrund af risikoanalyser, der blandt andet indebærer en vurdering af klimaudviklingens påvirkninger af vandstanden og stormflodssituationer på længere sigt. Risikoanalyserne skal opdateres i indeværende år, og Sund & Bælt vil derfor tage initiativ til at drøfte risikobilledet samt løsningsmuligheder på eventuelle klimaudfordringer på kort og lang sigt med Nyborg Kommune og de øvrige interessenter i området, oplyser ministeren, der påpeger, at Banedanmarks handlingsplan for klimasikring af jernbanen "er under udarbejdelse, og de langsigtede klimatilpasningstiltag forventes endeligt implementeret i 2020".

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • Horsens: Vil lade 2.000 boliger skyde op ved naturperle
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook