Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Aarhus' letbane er blevet for dyr

Erhverv | Af Maria Hesselvig Lange | 30. apr. 2014 KL. 09:34

Den nye letbane skal blandt andet gå fra centrum til det nordlige Aarhus. Foto: Colourbox.
79077_1
  • 79077_1

En ny letbane i Aarhus ser ud til at blive flere hundrede millioner kroner dyrere end planlagt.

Efter alt at dømme bliver Aarhus' nye letbane sat på en alvorlig slankekur. Den tegner nemlig til at blive væsentligt dyrere end planlagt, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Aarhus Letbane er ejet af staten, Region Midtjylland og Aarhus Kommune, der tilsammen har indskudt 1,3 milliarder kroner i projektet. Første etape forventes dog at koste 2,4 milliarder kroner og kommer til at strække sig over 12 kilometer fra Aarhus C til Aarhus N. Samtidig skal eksisterende lokalbaner til Grenaa og Odder gøres elektriske og blive en del af letbanen.

Dyrere end forventet

Projektet har nu været undervejs i to år, og ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger er det allerede på vej på slingrekurs. Avisen kunne for nylig afsløre, at letbanen har kurs mod at blive flere hundrede millioner kroner dyrere end forventet, og samtidig er et af de tre konsortier, der kæmper om opgaven, det omdiskuterede italienske selskab Ansaldo STS, hvis søsterselskab Ansaldobreda var leverandør på det katastrofale IC4-tog-projekt, som endte med at koste de danske skatteydere end ekstraregning i milliardklassen.

Transportminister Magnus Heunicke (S) beklager i et skriftligt svar til Jyllands-Posten, at projektet tegner til at blive dyrere end budgetteret, og fortæller yderligere, at der er igangsat en dialog mellem parterne for at få projektet tilpasset og tilbage på sporet.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook