Nedslidte veje lider i stilhed
Politik | Af Dan Bjerring |
Over 50 procent af danskerne mener, at det kommunale vejnet er for dårligt. Venstre opfordrer flere kommuner til at indgå funktionskontrakter for deres vejnet.
En analyse foretaget af YouGov for Kommunernes Landsforenings nyhedsbrev Momentum viser, at cirka halvdelen af danskerne er af den opfattelse, at kommunale bygninger og anlæg generelt er utidssvarende.
Specielt veje, folkeskoler og kloakker får en hård bedømmelse. 56 procent finder vejene utidssvarende, mens henholdsvis 43 og 37 procent anser folkeskolerne og kloakkerne for utidssvarende.
Lektor Lars Bolet, der har speciale i veje på Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet, er faktisk forundret over, at "kun" 56 procent dumper de kommunale veje:
- De resterende 44 procent må have misforstået noget, eller også kører de ikke bil. De kommunale veje er i hvert fald misligholdt. Det er svært at sige eksakt, hvor meget det vil koste at bringe vejene i ordentlig stand, men det er et meget stort beløb, siger Lars Bolet ifølge Momentum.
Han mener, at vejstandarden nu har nået et niveau, hvor huller og dårlig belægning koster borgerne og samfundet dyrt i form af slitage på biler, dårligere benzinøkonomi og længere transporttid.
Kræver frihed
Formanden for KL, Kalundborgs borgmester Martin Damm, erkender, at der er behov for at investere markant i nybyggeri og vedligeholdelse de kommende år. Men samtidig understreger han, at det kræver, at regeringen giver kommunerne frihed til at bruge penge på anlægsinvesteringer.
Det store problem med manglende løbende vedligeholdelse er, at det med tiden kræver endnu større investeringer at få veje, kloakker og bygninger i god stand.
- Kommunerne bør have lov at investere i nybyggeri og vedligeholdelse i det omfang, som hver enkelt kommune nu finder passende og har råd til. Ikke blot skal vi have indhentet et efterslæb i vedligeholdelsen, men den tiltagende flytning fra land- til bykommuner gør også, at mange kommuner har brug for at bygge om eller bygge nyt for at tilpasse sig udviklingen, siger Martin Damm.
Luk hullerne
Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen er ikke overrasket over analysens resultater. Han peger over for Dagens Byggeri på, at borgerne er ved at være trætte af at få ødelagt deres biler og at trafiksikkerheden er nedsat på grund af de nedslidte kommuneveje:
- Nedslidningen af vejkapitalen bliver meget dyr på længere sigt. Problemet er, at vejene lider i stilhed. De taber til dem, der råber højest - flere penge til børnehaver, ældrepleje eller en svømmehal. Derfor appellerer jeg til, at kommunalpolitikerne overvejer eventuelt at anvende funktionskontrakter, hvor man aftaler vedligeholdelse af vejnettet med en entreprenør i eksempelvis 10 år. Så viser det sig faktisk ofte, at man får meget mere asfalt for pengene. Kast ideologien over bord og luk hullerne, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.