Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Et slag for Billund-letbane

Debat | Af Dan Bjerring | 15. apr. 2014 KL. 15:28

En letbane vil sikre lettere tilgængelighed til både Billund Lufthavn og Legoland frem for en jernbane. Foto: Colourbox.
78903_1
  • 78903_1

Konsulentfirma peger på, at en letbane til Billund er langt mere fremtidssikker end jernbaneløsningen.

Konsulentfirmaet Bedre Trafik peger over for Folketingets Transportudvalg på, at en letbane til Billund er langt mere fremtidssikker end jernbaneløsningen, som der ellers er lagt op til fra Folketingets side med henvisning til, at en letbaneløsning er dyrere end en jernbane.

De erkender, at "umiddelbart fremstår jernbaneløsningen som mest attraktiv, ikke mindst økonomisk", men de peger samtidig på, at den "medfører en række problemer", herunder at driften er mindre effektiv og mindre fremtidssikker i forhold til en selvstændig letbane.

Det noteres også, at jernbane-alternativet alt andet lige får større afstand til Legolands hovedindgang, Lalandia og Billund by. Desuden vil der være en større barrierevirkning gennem byen.

Billigere - men...

Bedre Trafik erkender, at "umiddelbart er jernbanen Jelling-Billund cirka en halv milliard kroner billigere".

For det første er det uden elektrificering, men da hele strækningen Fredericia - Vejle - Struer er planlagt elektrificeret "giver det ikke meget mening at køre med dieseltog det sidste stykke til Billund, i særdeleshed ikke hvis man vælger, at Billund-toget skal sammenkobles med et andet tog.

Bedre Trafik redegør imidlertid for, at prisforskellen mellem letbane og jernbane er mindre end 300 millioner kroner, og når man sammenholder det med, at letbanen vil have en bedre driftsøkonomi på minimum 12 millioner kroner årligt, vil det ifølge Bedre Trafik være den billigste løsning på længere sigt.

Statens opgave

Der peges også på, at Billund rummer en international lufthavn - Danmarks næststørste - samt en af Danmarks største turistattraktioner, hvorfor en bane til Billund må antages primært at løfte en regional og national transportopgave og sekundært en lokal. Hvis forbindelsen anlægges som jernbane, betaler staten 100 procent:

- Det vil derfor være særdeles rimeligt ligeledes at lade staten bære størstedelen af anlægsomkostningerne ved en letbane, eksempelvis 82-88 procent, mens Billund og Vejle kommune og Region Syddanmark kunne betale fire-seks procent hver, slutter Bedre Trafik.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • Horsens: Vil lade 2.000 boliger skyde op ved naturperle
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook