Kvæles tilbudsgivningen i information?
Erhverv | Af Lars Lorentsen |
På Dansk Byggeris temamøde om udbudsprojekter blev det diskuteret, hvilke fordele og ulemper digitaliseringen giver.
Er det en fordel for de bydende entreprenør- og håndværksvirksomheder, at udbudsmateriale nu distribueres digitalt?
Dansk Byggeri har i flere undersøgelser sat fokus på tilbudsgivning. Resultaterne blev præsenteret af Jan Alstrøm tirsdag den 8. april på organisationens Temamøde om udbudsprojekter - og handlede især om digitaliseringen. Med de fordele og ulemper, den bringer med sig, når der skal afgives tilbud.
56% ser digitale fordele, men ?
I en undersøgelse fra februar-marts 2014 blandt medlemmerne af Træsektionen fremgår det, at 56% samlet set betragter digitaliseringen som en fordel for dem som udførende virksomhed. Denne positive modtagelse står dog ikke alene. Virksomhederne oplever samtidig en række konkrete problemer, der også kommer frem i undersøgelsen.
Vi citerer tre eksempler:
- Meget ofte oplever vi, at udbudsmaterialet udsendes inden alt materiale er klar, fx at tilbudslister, detailtegninger eftersendes. Det er et stort problem.
- Har oplevet at den tilbudsliste, der skulle anvendes, blev ændret dagen før prisen skulle afleveres. Ofte er måden, man regner pris på, bundet op imod tilbudslistens udformning, så en ændring er ret så arbejdskrævende.
- Rådgiverne kan godt, men de fleste gange er det meget mangelfuldt. Hvis vi afleverede vores arbejde på samme måde, som arkitekterne afleverer deres tegninger, så fik vi aldrig godkendt byggeriet. Men der er stadig arkitekter, der kan deres kram.
Handler det om at 'redde sin røv?'
På Temamøde om Udbudsprojekter stod det klart, at den stigende strøm af informationer i forbindelse med udbud er blevet et réelt problem. Rådgivere og arkitekter udsender ikke alene hyppige opdateringer af selve projektmaterialet - der er også en tendens til at medsende rapporter og andet baggrundsmateriale, f.eks. hentet i arkiver fra tilsvarende byggeprojekter.
Som tilbudsgiver føler man sig af indlysende grunde forpligtet til at gå alt materiale igennem, og det kan koste masser af tid - endda uden, at oplysningerne har betydning for udarbejdelsen af tilbuddet på det aktuelle projekt.
Det rejste et par skarpe spørgsmål: Sender man i virkeligheden de mange informationer ud for at 'redde sin røv' og vise, at man passer sit arbejde? Så ingen bagefter kan komme at sige, at de har manglet oplysninger?
Brug præcist materiale
Her bød en af mødets paneldeltagere, arkitekt Thomas W. Brogren fra Erik Møller Arkitekter A/S, ind med den klare holdning, at man ikke er dygtigere, bare fordi man kommunikerer meget - tværtimod:
- Jo mindre og mere præcist materiale, desto bedre. Vi skal tage ansvar, skære fra og afgrænse tingene til dét, der er relevant for den konkrete byggesag. Være bedre til at se på kvaliteten, så tilbudgiveren udelukkende modtager dét, der har réel værdi.