En strøm af ændringer udfordrer tilbudsgivningen
Erhverv | Af Lars Lorentsen |
Ny undersøgelse fra Dansk Byggeri sætter fokus på entreprenørers vilkår ved tilbudsgivning.
Hvad ser entreprenørvirksomheder som de største udfordringer ved tilbudsgivning? Er der mangler og problemer, som kan være med til at besværliggøre og fordyre både tilbudsgivningen og selve byggeopgaven?
Det er nogle af de kritiske spørgsmål, Dansk Byggeri har sat fokus på i en ny undersøgelse. Resultaterne blev præsenteret af Jan Alstrøm tirsdag den 8. april på organisationens velbesøgte Temamøde om Udbudsprojekter - og var med til at skabe en livlig debat.
Stadig flere ændringer
En af de største udfordringer ved tilbudsgivning er tendensen til - ikke mindst på grund af "den digitale verden" - at der kommer flere og flere ændringer i udbudsprojektet i løbet af tilbudsfasen. Mange endda i sidste øjeblik.
Det er hurtigt og let for rådgivere og arkitekter at sende en strøm af nye informationer videre med et par klik, og det stiller store krav til entreprenørerne. De skal hele tiden holde sig opdaterede, og de sidder ofte midt i beregninger, de bliver tvunget til at ændre eller starte forfra, når der tikker ændringer ind sent i forløbet. På mødet kom der flere eksempler på dette, blandt andet at man på én dag havde oplevet at få tre versioner af den samme tegning!
Største udfordringer
Undersøgelsen fra Dansk Byggeri belyser mange forskellige problemstillinger - og entreprenørernes daglige erfaringer med tilbudsgivning sammenfattes blandt andet i en Top 10 liste med de største udfordringer.
Her står det blandt andet klart, at manglen på beskrivende mængdefortegnelser som kalkulationsgrundlag for tilbuddet er et hyppigt forekommende problem. Med det resultat, at mange unødigt sidder og regner på det samme. Deciderede mangler i udbudsmaterialet forekommer også ofte, ligesom man oplever, at materialet er uoverskueligt, og at de forskellige rådgiveres delprojekter ikke passer 100 procent sammen i det færdige projekt.
Ofte kun pris
En af entreprenørernes mere bitre erfaringer er, når der ikke anvendes to-kuvertsystem, hvor prisen først åbnes efter, at de øvrige kriterier er blevet bedømt. Her ligger det lige for, at det så udelukkende var prisen - og ikke for eksempel funktionalitet og design - der var afgørende, selv om udbudsmaterialet gav udtryk for noget andet.
Dansk Byggeri præsenterede samtidig en undersøgelse fra Træsektionen. Her kom det frem, at hele 56 procent af de deltagende virksomheder samlet set ser digitaliseringen af udbudsmateriale som en fordel.