Bordet fanger: Tagfirma får erstatning
Erhverv | Af Maria Hesselvig Lange |
En husejer annullerede en aftale med et firma om nyt tag, men er blevet dømt til at betale 40.000 kroner.
Benytter man en virksomheds e-mail-formular til at bestille en ydelse, er henvendelsen nøjagtig lige så gyldig som enhver anden skriftlig aftale. Det har Vestre Landsret netop afgjort i en sag, hvor en husejer fra Aarhus-egnen er blevet dømt til at betale 40.000 kroner til et tagfirma. Det oplyser Ritzau.
14 dages fortrydelsesret
Husejeren havde fortrudt det bestilte tag og annullerede ordren ud fra tanken om, at hun havde 14 dages fortrydelsesret, idet ordren var afgivet via nettet - et såkaldt fjernsalg.
Hverken byretten eller landsretten er dog enige i denne tolkning, og derfor er husejeren nu blevet dømt til at betale tagfirmaet 31.000 kroner i erstatning for udgifter og tabt fortjeneste samt 8.200 i sagsomkostninger.