Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femkamp om tog-milliarder

Andet | Af Andrey Kazankov | 2. apr. 2014 KL. 12:26

Det danske jernbanenet er i dag kun delvist elektrificeret. Arkivfoto: Colourbox.
78588_1
  • 78588_1

Fem hold kæmper om at få lov til at få del i en stor opgave, som Banedanmark udbyder.

Banedanmark har prækvalificeret fem ud af otte kvalificerede leverandører til at byde på opgaven med at elektrificere størstedelen af det danske jernbanenet.

De fem prækvalificerede ansøgere er:

1) Aarsleff-Siemens (Danmark/Tyskland)

2) ASB Consortium (Frankrig/Tyskland/Danmark)

3) Consortium Strukton & Balfour Beatty (Holland/Tyskland)

4) EIS Joint Venture (England)

5) JV Obrascon Huarte Lain - TSO (England/Frankrig)

Skarp konkurrence

- Vi er rigtig glade for, at vi nu står med fem stærke bydere, der alle har meget aktuelle referencer fra lignende projekter, også i forhold til at levere til aftalt tid og pris. Det giver de bedste muligheder for, at vi får en skarp konkurrence og gode tilbud, siger områdechef Søren Thorpstrup Laursen fra Banedanmark.

- Udbuddet rummer den videre samlede plan for elektrificeringen af den danske jernbane, der er med til at skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift, og hvor det er muligt i stort omfang at køre med el-tog til gavn for miljøet, uddyber Søren Thorpstrup Laursen.

Afgørelsen om hvilken byder, der vinder milliardudbuddet, træffes sidst på foråret 2015.

En del af Togfonden DK

Det danske jernbanenet er i dag kun delvist elektrificeret. Den første strækning, som Banedanmark går i gang med at elektrificere, er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov, og så følger Køge Nord-Næstved, Næstved-Ringsted-Rødby og den nye bane København-Ringsted.

Som en del af den store milliard fond, Togfonden DK, er der afsat yderligere cirka 8,7 milliarder kroner til at elektrificere Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.

Dermed ligger der nu en ambitiøs og langsigtet plan for elektrificeringen af den danske jernbane, som samlet er omfattet af det igangværende udbud.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Nogle få klik på mobilen sikrer byggeriets kvalitet
  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Uforståeligt: En million danskere udsættes for radon uden at vide det
  • Ingeniør på digital fremmarch: "Vi har kun lige skrabet i overfladen af, hvad branchen skal kunne"
  • Colas opkøber grusgrave i Sønderjylland: Vil udnytte stærkt tysk netværk
  • Nye boligskatter sætter gang i boligsalget - især i hovedstaden
  • Fuld gang i uddeling af arkitekturpriser i hele landet
  • Building Green: Skal vi helt sige farvel til kapitalismen og indføre et stop for nybyggeri?
  • Populært boligkoncept går i jorden i Ølstykke
  • Solidt nordisk samarbejde skal fremme grøn omstilling - i hele Europa
  • Ny analyse: Jo større virksomheden er, jo færre lærlinge har den
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook