Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kattegatbro kan vente

Politik | Af Dan Bjerring | 27. mar. 2014 KL. 14:32

En Kattegatbro bliver næppe rentabel så længe broen over Storebælt kan klare presset - højst sandsynligt frem til 2050. Foto: Colourbox.
78481_1
  • 78481_1

Der bliver ikke kapacitetsproblemer på Storebæltsforbindelsen før 2050.

De første foreløbige beregninger i den seneste trafikanalyse fra Transportministeriet viser, at en fast forbindelse over Kattegat ved en takst på niveau med Mols-Linjens kun vil blive benyttet af 5.500 køretøjer pr. hverdagsdøgn, mens der ved lavere takster som på Storebæltsforbindelsen vi l være 20.700 køretøjer pr. hverdagsdøgn. En Kattegatforbindelse vil altså tiltrække trafik, der ellers var kørt over Storebælt

Derfor ønsker Transportministeriet en beregning af hvilket takstniveau, der kan give de højeste indtægter til en Kattegatforbindelse under hensyntagen til indtægterne på Storebæltsforbindelsen. Det noteres i den forbindelse, at Storebæltsforbindelsen vil komme under pres omkring 2050, og konklusionen er på den baggrund, at en Kattegatforbindelse ud fra et kapacitetsmæssigt perspektiv først for alvor være relevant på lang sigt.

2 x 20 kilometer bro

- Ifølge den nyeste opdaterede screening af en Kattegatforbindelse, som er gennemført af Niras i 2008, vil forbindelsen anlagt som to broer med en længde på hver cirka 20 kilometer mellem henholdsvis Kalundborg og Samsø og Samsø og Aarhus/Horsens kunne etableres for omkring 132 milliarder kroner.

En ny parallel Lillebæltsbro vil være den billigste løsning for at sikre vejkapaciteten, men vil, med den forventede trafikvækst, ikke være rentabel i 2030.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Højesteret har talt: Slut med at stjæle kommunens jord
  • Konkurser og opløsninger - uge 5
  • Konsortium skriver under på Jernbanebyen - og samler ejerskabet af hele området
  • HusCompagniet hænger i - opfører 52 bæredygtige rækkehuse
  • Milliard-omsætning: Teknikentreprenør lander bedste regnskab nogensinde
  • Entreprenør udvider direktionen - og frigør ressourcer til vækst og udvikling
  • Byggecentre skal gøre bæredygtighed forståelig
  • 16.000 m2: Solceller dækker både taget og energiforbruget på Bella Center
  • Hvidovre-drøm om overdækket motorvej kan blive virkelig med EU-hjælp
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook