MTH skal lave færgehavn
Byggeri | Af Torben Jastram |
Entreprenøren har blot seks måneder til at etablere anlægsarbejdet med ny færgehavn i Ballen på Samsø.
Nu starter anlægsarbejdet på den nye Ballen Færgehavn på Samsø, og som om seks måneder skal kunne besejles af færgen fra Kalundborg. Derfor har MT Højgaard sammen med Samsø Kommune har forberedt sig grundigt til ekspres-opgaven.
Ventetiden på de nødvendige tilladelser siden kontrakten blev underskrevet er derfor blevet udnyttet til at skrue en effektiv arbejdsplan sammen og udtænke tekniske løsninger til gavn for projektet.
Alternative løsninger
- Vi har brugt ventetiden til at udtænke nogle enklere løsninger på anlæggelsen af havnearealet og kajkonstruktionen og samtidig sikre bygherren et bedre produkt. Det gør det muligt at arbejde mere effektivt uden at gå på kompromis med kvaliteten. Samtidig imødekommer vi både kommunens ønsker for tidsplanen og økonomien samt vores egne målsætninger med hensyn til projektstyringen og afleveringen, siger afdelingschef Jacob Skaar, MTH.
Han har allerede i tilbudsfasen valgt at udføre projektet med en bred stab for at projektet kan få den fulde og udelte bevågenhed i de kun seks måneder, MT Højgaard har til at gøre havnen klar til sit første anløb i oktober.
Til opbygning af molerne har MT Højgaard valgt at sejle materialerne til. Fartøjerne, der fragter sten til den nye havn på østsiden af Samsø, kommer til at sejle i døgndrift de næste måneder. Jacob Skaar understreger, at hele organisationen af funktionærer, timelønnede og underentreprenører er indstillet på, at opgaven kræver sit for at deadline kan blive overholdt.
Foruden 600 meter molebyggeri omfatter totalentreprisen på 57 millioner kroner etablering af en ny adgangsvej ned til havnen på omkring 300 meter, et havneareal på 20.000 kvadratmeter til parkering, opmarchareal og en bygning med blandt andet ventesal, et såkaldt L-leje på 100 meter, hvor færgen skal lægge til samt et havnebassin på 34.000 kvadratmeter med en dybde på 5,5 meter.