Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

To stibroer i udbud

Byggeri | Af Torben Jastram | 25. feb. 2014 KL. 11:10

Der skal etableres to mindre stibroer i Rødbyhavn i forbindelse med Femern projektet.
77912_1
  • 77912_1

I Rødbyhavn skal Femern have etableret mindre broer over motorvej og baneterræn.

Entreprenører kan nu melde ind med tilbud på etablering af to stibroer til fodgængere og cyklister. Broerne skal etableres i Rødbyhavn i forbindelse med Femern projektet.

- Vi skal have bygget to stibroer langs Færgevej hen over henholdsvis motorvej E47 og baneterrænet mod Rødby Færgehavn, som skal kunne fungere under hele anlægsfasen med Femern tunnelen, forklarer Henrik Christensen, kontraktdirektør i Femern A/S.

Stibroerne skal være cirka 3,5 meter brede og have plads til både cyklister og fodgængere og skal opføres langs med Færgevej. Femern A/S forventer, at broerne opføres som præfabrikerede elementer, der løftes med kran fra de eksisterende vejbroer over motorvej og baneterræn. Broen over motorvejen vil have en længde på cirka 50 meter, og broen over baneterrænet vil have en længde på cirka 150 meter.

Måske permanent

Stibroerne skal som sagt fungere gennem anlægsfasen med den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Så entreprenører kan komme nemt til og fra og borgere kan komme nemt rundt om anlægsområdet og tunnelelementfabrikken. Når tunnelen står færdig i 2021, er det op til Lolland Kommune, Banedanmark og Vejdirektoratet, om stibroerne skal bevares.

- Under alle omstændigheder er det vigtigt for os, de kommer til at se ordentlige ud, og at stibroerne ikke får en midlertidig karakter, siger Henrik Christensen.

Broerne skal derfor udføres med en overfladebehandlet stålunderbygning på borede betonfundamenter. Mens overbygningen skal udføres i enten træ eller glasfiber. Entreprenørerne, der byder på opgaven, kan frit vælge, om de vil tilbyde at anvende det ene eller andet materiale

- Vi skal i anlægget af tunnel og portal bygge flere vejbroer i beton, men vi vil gerne prøve andre materialer af, og det giver stibroerne mulighed for. Træ og glasfiber kan begge give stibroerne den karakter, vi ønsker, siger Henrik Christensen.

Interesserede entreprenører skal ansøge om at blive præ-kvalificeret inden 18. marts.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
  • Danskerne vælger singlelivet og presser boligmarkedet
  • Tegnestue udvider partnerkollektivet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook