X gange Y og 25 procent? Øhh?
Erhverv | Af Kim Ebbesen |
Nye elever på erhvervsuddannelserne har ikke et tilstrækkeligt højt fagligt niveau, lyder kritikken fra erhvervsuddannelsernes egne lærere.
Erhvervsskolerne er igen i fokus. Aktuelt forhandler Folketingets partier om en reform af erhvervsuddannelserne for blandt andet at styrke det faglige niveau.
Den debat får nu ekstra næring fra flere erhvervsskolelærere, som løfter pegefingeren advarende over for det faglige niveau, eleverne bringer med sig fra folkeskolen. Det er ganske enkelt for lavt.
- Tit skal vi samle op der, hvor folkeskolen har fejlet. Flere af eleverne kan ikke simpel procentregning, som for eksempel hvor meget 25 procent er. Så må vi illustrere det med fire æbler i en spand, siger Kasper Buhr Jeppesen, der er tømrerlærer på grundforløbet på TEC - Teknisk Erhvervsskole Center i Gladsaxe.
Udtalelsen falder til Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev Agenda.
Tømrerlæreres erfaringer er, at skriftlige opgaver stort set øjeblikkeligt får eleverne til at gå i baglås.
- Jeg er næsten gået helt væk fra at udlevere opgaver på skrift til eleverne. Hvis jeg udleverer en tekst, opstår der en blokade hos eleverne. Erfaringen viser, at klappen går ned. Derfor bruger jeg meget sjældent noget på skrift i undervisningen, men tager cirka 95 procent i praksis, da det fungerer bedre, siger Kasper Buhr Jeppesen i Agenda.
Stilstand på bagerste række
Billedet går igen på smedeuddannelsen på CPH WEST i Ishøj. Elevernes lave faglige niveau nødvendiggør at underviserne vælger en anden tilgang til undervisningen.
- Eleverne har modstand mod at skrive og problemer med at læse. Derfor sørger vi for at bruge meget kortfattede tekster i undervisningen ofte med multiple choice, hvor eleverne bare skal krydse svaret af uden selv at skrive noget. Meget af den teoretiske undervisning tager vi i praksis, forklarer Isak Wickstrøm, underviser på smedeuddannelsen på CPH WEST og uddyber:
- Når vi underviser, forsøger vi at undgå opgaver, hvor eleverne skal bruge færdigheder, som de ikke er dygtige til. Det kniber med simple matematiske beregninger. Det er for eksempel ret tydeligt, at det er de færreste elever, der kan trekantsberegninger fra folkeskolen, siger Isak Wickstrøm.
Hos Lars Kunov, der er direktør i Danske Erhvervsskoler, er der ingen tvivl om, at mange elevers dårlige faglige niveau er et stort problem for erhvervsuddannelserne:
- Det er min klare opfattelse, at der er en pæn gruppe af elever, der har brugt tiden i folkeskolen på at spille computer og drikke yoghurt på bagerste række. Folkeskolen har ikke stillet krav til de unge mennesker, og de er stemplet ud af folkeskolen i 8. klasse eller tidligere. Derfor har eleverne ikke lært det, de skulle, og nogle har helt aflært at skulle lære noget. Vi skal derfor starte helt forfra med nogle af eleverne på erhvervsskolerne og både lære dem de specifikke kompetencer og også lære dem at modtage undervisning igen. Det er spild af den ret korte tid, vi har til at lære dem de faglige krav, og det er et stort problem, siger han til Agenda.
Over for nyhedsbrevet forholder han sig desuden til et forslag fra politisk side om et karaktergennemsnit på mindst 02 i fagene dansk og matematik i folkeskolen som adgangskrav. Et forslag han ikke mener alene er en løsning.
Dog er han overbevist om, at det kræver en øget indsats i folkeskolen, som - mener han - skal stille flere krav til eleverne.