Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

X gange Y og 25 procent? Øhh?

Erhverv | Af Kim Ebbesen | 19. feb. 2014 KL. 12:55

Danske folkeskoleelever er fagligt dårligt forberedte, når de begynder på erhvervsuddannelserne, lyder kritikken fra flere lærere fra erhvervsuddannelserne.
77815_1
  • 77815_1

Nye elever på erhvervsuddannelserne har ikke et tilstrækkeligt højt fagligt niveau, lyder kritikken fra erhvervsuddannelsernes egne lærere.

Erhvervsskolerne er igen i fokus. Aktuelt forhandler Folketingets partier om en reform af erhvervsuddannelserne for blandt andet at styrke det faglige niveau.

Den debat får nu ekstra næring fra flere erhvervsskolelærere, som løfter pegefingeren advarende over for det faglige niveau, eleverne bringer med sig fra folkeskolen. Det er ganske enkelt for lavt.

- Tit skal vi samle op der, hvor folkeskolen har fejlet. Flere af eleverne kan ikke simpel procentregning, som for eksempel hvor meget 25 procent er. Så må vi illustrere det med fire æbler i en spand, siger Kasper Buhr Jeppesen, der er tømrerlærer på grundforløbet på TEC - Teknisk Erhvervsskole Center i Gladsaxe.

Udtalelsen falder til Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev Agenda.

Tømrerlæreres erfaringer er, at skriftlige opgaver stort set øjeblikkeligt får eleverne til at gå i baglås.

- Jeg er næsten gået helt væk fra at udlevere opgaver på skrift til eleverne. Hvis jeg udleverer en tekst, opstår der en blokade hos eleverne. Erfaringen viser, at klappen går ned. Derfor bruger jeg meget sjældent noget på skrift i undervisningen, men tager cirka 95 procent i praksis, da det fungerer bedre, siger Kasper Buhr Jeppesen i Agenda.

Stilstand på bagerste række

Billedet går igen på smedeuddannelsen på CPH WEST i Ishøj. Elevernes lave faglige niveau nødvendiggør at underviserne vælger en anden tilgang til undervisningen.

- Eleverne har modstand mod at skrive og problemer med at læse. Derfor sørger vi for at bruge meget kortfattede tekster i undervisningen ofte med multiple choice, hvor eleverne bare skal krydse svaret af uden selv at skrive noget. Meget af den teoretiske undervisning tager vi i praksis, forklarer Isak Wickstrøm, underviser på smedeuddannelsen på CPH WEST og uddyber:

- Når vi underviser, forsøger vi at undgå opgaver, hvor eleverne skal bruge færdigheder, som de ikke er dygtige til. Det kniber med simple matematiske beregninger. Det er for eksempel ret tydeligt, at det er de færreste elever, der kan trekantsberegninger fra folkeskolen, siger Isak Wickstrøm.

Hos Lars Kunov, der er direktør i Danske Erhvervsskoler, er der ingen tvivl om, at mange elevers dårlige faglige niveau er et stort problem for erhvervsuddannelserne:

- Det er min klare opfattelse, at der er en pæn gruppe af elever, der har brugt tiden i folkeskolen på at spille computer og drikke yoghurt på bagerste række. Folkeskolen har ikke stillet krav til de unge mennesker, og de er stemplet ud af folkeskolen i 8. klasse eller tidligere. Derfor har eleverne ikke lært det, de skulle, og nogle har helt aflært at skulle lære noget. Vi skal derfor starte helt forfra med nogle af eleverne på erhvervsskolerne og både lære dem de specifikke kompetencer og også lære dem at modtage undervisning igen. Det er spild af den ret korte tid, vi har til at lære dem de faglige krav, og det er et stort problem, siger han til Agenda.

Over for nyhedsbrevet forholder han sig desuden til et forslag fra politisk side om et karaktergennemsnit på mindst 02 i fagene dansk og matematik i folkeskolen som adgangskrav. Et forslag han ikke mener alene er en løsning.

Dog er han overbevist om, at det kræver en øget indsats i folkeskolen, som - mener han - skal stille flere krav til eleverne.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
  • Dansk Brodag sætter Infrastrukturplanen under lup
  • Digitale Dage: Strammer kravene til årets opgave
  • Politisk aftale på plads: Københavnerne får nyt havnebad til over 50 mio. kroner
  • Udvikler 50 meter høj svejserobot til tusindvis af kæmpevindmøller i Nordsøen
  • LCA'en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen
  • Arkitema får vendt nedgangen: I plus på top og bund
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook