Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Ny Lillebæltsbro får kold skulder

Politik | Af Dan Bjerring | 17. feb. 2014 KL. 12:07

Etableringen af en ny bro over Lillebælt vil blive forholdsvis dyr i forhold til en jernbanebro over Vejle Fjord. Foto: Colourbox.
77751_1
  • 77751_1

En togbro over Vejlefjord giver meget større rejsetidsbesparelse pr. investeret krone - for togpassagererne.

Diskussionen om nødvendigheden af en ny togbro over Vejlefjord fortsætter, efter at Anni Matthiesen (V) har sat spørgsmålstegn ved, hvad der vil være mest formålstjenligt set i forhold til antallet af passagerer - en ny togbro over Vejle Fjord eller en ny togbro over Lillebælt.

Ifølge transportminister Magnus Heunicke forventes cirka 5,1 millioner årlige passagerer at benytte en Vejlefjord jernbanebro, hvilket svarer til næsten 14.000 togpassagerer hver dag:

- Broen vil desuden komme mange flere til gode, i og med den er en forudsætning for gennemførelsen af Timemodellen. En ny tog- og bilbro over Lillebælt normeret til en toghastighed på 250 km/t med tilslutning til den eksisterende bane ved Pjedsted skønnes at blive benyttet af 5,1

millioner årlige togpassagerer mod Aarhus og 2,5 millioner årlige togpassagerer mod Esbjerg. Det svarer til cirka 22.000 daglige togrejsende over broen, oplyser Magnus Heunicke.

Dyr affære

Men dertil skal lægges, at en ny Lillebæltsbro forventes at blive benyttet af cirka 41.000 køretøjer i døgnet.

Transportministeren peger desuden på, at man ikke med en ny Lillebæltsbro vil kunne opnå samme fordele i forhold til timemodellen, som kan klares med en ny togbro over Vejlefjord.

Ydermere er en kombineret vej- og baneforbindelse over Lillebælt inklusive landanlæg skønnet til at koste cirka 13 milliarder kroner. Til sammenligning koster en banebro over Vejle Fjord cirka 4,3 milliarder kroner og har en rejsetids

­gevinst på cirka 8-9 minutter:

- Banebroen giver således langt den største rejsetidsbesparelse pr. investeret krone, konkluderer transportminister Magnus Heunicke, der ikke tager stilling til samfundsøkonomien i den rejsetidsbesparelse de 41.000 biler i døgnet ville opnå.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 32
  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Lars Storr-Hansen bliver direktør i NCC
  • Kolding-entreprenør blander nyt blod med gamle værdier
  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DNGB Diamant
  • Dansk megastjerne bag endnu et populært skate-spot
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook