Ny Lillebæltsbro får kold skulder
Politik | Af Dan Bjerring |
En togbro over Vejlefjord giver meget større rejsetidsbesparelse pr. investeret krone - for togpassagererne.
Diskussionen om nødvendigheden af en ny togbro over Vejlefjord fortsætter, efter at Anni Matthiesen (V) har sat spørgsmålstegn ved, hvad der vil være mest formålstjenligt set i forhold til antallet af passagerer - en ny togbro over Vejle Fjord eller en ny togbro over Lillebælt.
Ifølge transportminister Magnus Heunicke forventes cirka 5,1 millioner årlige passagerer at benytte en Vejlefjord jernbanebro, hvilket svarer til næsten 14.000 togpassagerer hver dag:
- Broen vil desuden komme mange flere til gode, i og med den er en forudsætning for gennemførelsen af Timemodellen. En ny tog- og bilbro over Lillebælt normeret til en toghastighed på 250 km/t med tilslutning til den eksisterende bane ved Pjedsted skønnes at blive benyttet af 5,1
millioner årlige togpassagerer mod Aarhus og 2,5 millioner årlige togpassagerer mod Esbjerg. Det svarer til cirka 22.000 daglige togrejsende over broen, oplyser Magnus Heunicke.
Dyr affære
Men dertil skal lægges, at en ny Lillebæltsbro forventes at blive benyttet af cirka 41.000 køretøjer i døgnet.
Transportministeren peger desuden på, at man ikke med en ny Lillebæltsbro vil kunne opnå samme fordele i forhold til timemodellen, som kan klares med en ny togbro over Vejlefjord.
Ydermere er en kombineret vej- og baneforbindelse over Lillebælt inklusive landanlæg skønnet til at koste cirka 13 milliarder kroner. Til sammenligning koster en banebro over Vejle Fjord cirka 4,3 milliarder kroner og har en rejsetids
gevinst på cirka 8-9 minutter:
- Banebroen giver således langt den største rejsetidsbesparelse pr. investeret krone, konkluderer transportminister Magnus Heunicke, der ikke tager stilling til samfundsøkonomien i den rejsetidsbesparelse de 41.000 biler i døgnet ville opnå.