Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Dansk Håndværk: Sådan skaffer vi tusindvis af ekstra hænder

Arbejdsmarked | Af kej | 19. sep. 2023 KL. 14:42

I jagten på arbejdskraft peger Dansk Håndværk på en mulighed, der ikke kun vil frigive arbejdskraft, men tilmed forøge både virksomhedernes og statens indtægter. Foto: Gettyimages.
121084_1
  • 121084_1

Politikerne må se at komme i gang med lettelser af administrative byrder, og de starte med at stole lidt mere på lederne i erhvervslivet, lyder opfordringen fra Dansk Håndværk.

Regeringen kritiseres for ikke at gøre nok for at skaffe flere hænder ved at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet og øge arbejdsudbuddet gennem skattelettelser på arbejdsindkomst.

Dansk Håndværk peger dog på tredje mulighed, som de mener bliver overset:

- Erhvervslivet bruger al for meget tid på at ansøge, indberette, dokumentere og beskrive - tid, der går fra muligheden for at producere, siger direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen og fortsætter:

- Tilsvarende bruger det offentlige ressourcer på at behandle, vurdere og besvare materialet fra virksomhederne. Tid der går fra evnen til at servicere erhvervsliv og borgere.

Læs også: Dansk Håndværk: Vigtigt, vi er præcise, når vi taler om CO2-udledning

Han henviser til, at Erhvervsministeriet sidste år beregnede, at alene de små og mellemstore virksomheder årligt bruger arbejdstid for 30 mia. kroner på fakturahåndtering, bogføring og indberetning til myndighederne.

Tilmed har DI tidligere anslået, at erhvervslivets samlede byrde svarer til 60.000 fuldtidsansatte, mens SMVdanmark er nået til, at offentlige krav om indberetninger, ansøgninger, tilladelser og dokumentation alene hos SMV'erne beslaglægger omkring 35.000 fuldtidsstillinger.

Tusindvis af ekstra medarbejdere

- Statsministeren sagde for et par år siden, at offentligt ansatte brugte for meget tid på at registrere og dokumentere deres arbejde fremfor at udføre det. Derfor var det tid for at afskaffe bureaukratiet og stole på medarbejderne, så vi på den måde fik flere varme hænder. Men hvorfor ikke også stole lidt mere på lederne i de danske virksomheder, spørger direktøren.

- Her er jo et sted, hvor der kan frigøres tusindvis af ekstra medarbejdere.

En jungle af små regler

Han understreger, at det naturligvis er langt fra alle indberetninger og krav, der afskaffes, men at nogle kan, mens andre kan forenkles, gøres administrativt lettere eller indberettes for længere perioder ad gangen:

- Der findes et hav af administrativt bøvl for de små virksomheder. Enkelte er tunge byrder, men først og fremmest findes der en jungle af små regler. Og de sidste tæller i høj grad med, for er det nødvendigt at ansøge hver gang en mindre ændring skal fortages, en energiforbedring skal tilføjes eller en opgave skal udføres?

- Stol på virksomheder og lav krav om ansøgninger og tilladelser om til vejledninger. Lad kunstig intelligens overtage nogle af de indberetninger, som virksomhederne tumler med og sæt ny teknologi til at hjælpe med den service, som ydes til borgere og erhvervsliv, lyder det fra Morten Frihagen.

Kan nedbringe lange ventetider

Selv om man dermed kun kan frigøre nogle af de omkring 60.000 medarbejdere i virksomheder, peger organisationen på, at der kommer en ekstra gevinst:

For hver gang en offentlig byrde simplificeres, afskaffes eller forenkles, frigøres også medarbejdere hos den styrelse eller kommune, der skal behandle de dokumenter, virksomhederne indsender. De kan så bruges til at nedbringe de alt for lange ventetider, erhvervslivet mødes af i deres kontakt med myndighederne, lyder forslaget.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Norconsult opkøber igen - for 8. gang på 6 år
  • Byggeøkonom: "Vi kommer til at se flere konkurser, hvis markedet igen skal balancere"
  • Se de nominerede: Hædrer nytænkende træbyggerier for 38. gang
  • Ny udbudsstrategi i København: "Vi bliver nødt til at ændre måden, vi samarbejder på"
  • Lisbeth Knudsen stiller sig i spidsen for bestyrelsen i Niras Gruppen
Se flere

Sponserede artikler

  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Byggeriet har stået stille siden maj 2022 - nu er ny hovedentreprenør på plads
  • Mangor & Nagel dropper "en del af AART"
  • Danmarks største OPP: Samler Efterretningstjenesten for en sikker fremtid
  • Rambøll valgt som rådgiver på Novos nye lab til knap en 1 milliard
  • Se de nominerede: Hædrer nytænkende træbyggerier for 38. gang
  • Vejle har vokseværk - Nordstern bygger igen
  • Arkitektkonkurrence er på trapperne: Hvem skal modernisere Nationalmuseet?
  • Link Arkitektur skifter ud på direktørposten i Danmark
  • 120 millioner til et nyt patient- og barselshotel
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook