Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Vinder igen: Aarsleff binder sløjfe på København Syd

Anlæg | Af kej | 9. jun. 2023 KL. 12:01

Fra venstre: Adm. direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup, trykker hånd med direktør i Metroselskabet, Erik Skotting. I baggrunden ses afdelingsdirektør i Per Aarsleff, Jesper Boilesen, og projektdirektør i Metroselskabet, Mikkel Kjær Jensen.
120627_1
  • 120627_1

I 2024 bliver København Syd (i dag Ny Ellebjerg) et nyt stort trafikknudepunkt, hvor passagerer fra Metroen, S-tog, regionaltog og fjerntog vil gøre stationen til en af landets største.

Metroselskabet har nu valgt et konsortium bestående af Aarsleff Rail og Per Aarsleff til etablering af de nye perroner langs Øresundsbanen samt en gangtunnel under selve banen, så passagerer kan komme til og fra det underjordiske omstigningsområde, der forbinder alle transportmulighederne på København Syd.

Vinderne er allerede involveret i arbejdet med selve omstigningsområdet på København Syd, der står klar i 2024.

- Når Øresundsperronerne er klar til brug, vil de medvirke til, at København Syd hurtigt bliver blandt landets største stationer og indtager sin rolle som vigtigt trafikknudepunkt for regionen og hele landet, siger direktør i Metroselskabet Erik Skotting.

Direkte forbindelse

De nye Øresundsperroner og gangtunnel forventes at stå klar i 2025, så der skabes en mere direkte forbindelse mellem de forskellige landsdele og Københavns Lufthavn samt Øresundsregionen.

- Med Øresundsperronerne får vi mulighed for at binde en sløjfe på den pakke af projekter, som vi har udført i Ny Ellebjerg-området for Metroselskabet, og vi ser frem til at bygge sidste etape og fortsætte det gode samarbejde, siger adm. direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup.

En ny port ind og ud af byen

København Syd kommer til at aflaste København H, der allerede i dag har for meget trafik og ikke kapacitet til det voksende passagertal.

Selve omstigningsområdet, der skaber forbindelse mellem Metroen, S-tog, Køge Bugt-banen og København-Ringsted, åbner i 2024.

Når det underjordiske omstigningsområde på København Syd åbner i 2024, åbner samtidig forlængelsen af metrolinjen M4, der kommer til at gå fra Orientkaj i Nordhavn over Indre By, til Sydhavnen og til Valby, der med København Syd får sin første metrostation. M4 deler undervejs stationer og spor med M3 Cityringen, så passagerer let kan skifte til andre metrolinjer og transportmuligheder undervejs.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Norconsult opkøber igen - for 8. gang på 6 år
  • Byggeøkonom: "Vi kommer til at se flere konkurser, hvis markedet igen skal balancere"
  • Se de nominerede: Hædrer nytænkende træbyggerier for 38. gang
  • Ny udbudsstrategi i København: "Vi bliver nødt til at ændre måden, vi samarbejder på"
  • Lisbeth Knudsen stiller sig i spidsen for bestyrelsen i Niras Gruppen
Se flere

Sponserede artikler

  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Byggeriet har stået stille siden maj 2022 - nu er ny hovedentreprenør på plads
  • Mangor & Nagel dropper "en del af AART"
  • Danmarks største OPP: Samler Efterretningstjenesten for en sikker fremtid
  • Rambøll valgt som rådgiver på Novos nye lab til knap en 1 milliard
  • Se de nominerede: Hædrer nytænkende træbyggerier for 38. gang
  • Vejle har vokseværk - Nordstern bygger igen
  • Arkitektkonkurrence er på trapperne: Hvem skal modernisere Nationalmuseet?
  • Link Arkitektur skifter ud på direktørposten i Danmark
  • 120 millioner til et nyt patient- og barselshotel
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook