GK Danmark går frem, men mærker opbremsningen
Den norskejede entreprise- og servicevirksomhed GK i Danmark oplever øget omsætning og forbedret indtjening i årets første kvartal.
Omsætning hos entreprise- og servicevirksomheden GK Gruppen i Danmark er steget 10 % sammenlignet med første kvartal 2022 (målt i lokal valuta), og indtjeningen er markant forbedret:
- Vi følger budgettet og oplever en fin stigning i forhold til samme tidspunkt sidste år. På entreprisemarkedet er der samme fremdrift, men efterspørgslen er mindre, så vi kan mærke opbremsningen. Til gengæld går vores serviceforretning kraftigt fremad, fortæller Jørgen L. Christensen, adm. direktør i GK Danmark.
Læs også: Teknikentreprenør i endnu et opkøb - nye muligheder på det danske marked
Det er særligt inden for energioptimering og bæredygtige tiltag, at GK Danmark oplever stigende efterspørgsel. Ifølge Jørgen L. Christensen skyldes det øget bevidsthed om nødvendigheden af at reducere CO2-udledningen og fremme bæredygtig udvikling.
Men også energipriserne spiller en afgørende rolle:
- Et bærende element for efterspørgslen er, at energien er rigtig dyr. Derfor er løsninger, der kan øge energieffektiviteten og reducere omkostningerne i fokus hos. Blandt andet oplever vi stor efterspørgsel fra de 17 kommuner, vi har faste serviceaftaler med. De er meget engageret i at reducere deres energiforbrug og CO2-udledningen og som følge deraf anmoder de os om en række ekstraopgaver, siger han.
Omsætning stiger i alle tre lande
For koncernen er omsætningen i første kvartal øget med 17 % til 1,1 mia. kroner sammenlignet med 929,3 mio. kroner efter samme periode sidste år.
Driftsresultatet før afskrivninger (EBITDA) blev 16,6 mio. kroner mod 3,2 mio. kroner i 2022. Resultatet før skat (EBT) blev for første kvartal 5,76 mio. kroner, en stigning på 12,2 mio. kroner sammenlignet med samme periode i 2022.
Læs også: Nærmer sig 3 milliarder - og fyrer en festival af for alle medarbejderne
- Jeg er særdeles tilfreds med, at GK har fået en god start på året. Omsætningen stiger i alle tre lande, og ordretilgangen har været god. Gradvist øges også rentabiliteten, og vi ser, at vores strategiske fokus på udvikling og styrkelse af kernevirksomheden inden for service og entreprise giver resultater. Jeg bliver utrolig stolt, når jeg ser, hvordan vores medarbejdere hver dag leverer tjenester af høj kvalitet, der bidrager til intelligente, bæredygtige bygninger med et godt indeklima, siger koncernchef Kim Robert Lisø.
Totalt havde GK en samlet ordrereserve pr. 31. marts på 2,3 mia. kroner - en stigning på næsten 14 % siden årsskiftet.