Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Rådmand: Sådan skal trafikeret torv blive en grøn oase midt i Aarhus

Anlæg | Af kej | 4. maj. 2023 KL. 14:50

I forslaget bliver vejen på torvets solside mod nord fjernet, og vejen på sydsiden lukkes for biltrafik og omdannes til sluse for busser, cyklister og gående. Visualisering fra forslaget 'Plan for et smukkere Vesterbro Torv'.
120394_1
  • 120394_1

Aarhusianerne har længe ønsket en omdannelse af Vesterbro Torv. Nu lægger Teknik og Miljø-rådmand op til, at torvet bliver en helt ny bydel i et område, der de seneste år har bevæget sig fra rå industri til grøn midtby.

Der bliver bygget mange nye boliger i landets store byer, men indbyggerne mangler grønne områder.

Det gælder også i Aarhus, hvor beboere, borgere og byråd i mange år har ønsket at omdanne det trafikerede Vesterbro Torv til et rigtigt bytorv med plads til liv, træer, udeservering, markedsplads og mulighed for at nyde byen.

Læs også: De skal bygge BIG-designet wellnesshotel i Aarhus

I 2018 besluttede et flertal i byrådet, at torvet skal fredeliggøres med mindre gennemkørende trafik, og nu er rådmand Nicolaj Bang, Teknik og Miljø, klar med en plan for forvandlingen af Vesterbro Torv:

- Vesterbro Torv har et kæmpestort potentiale for at blive en smuk oase i hjertet af Aarhus. Jeg ser for mig, hvordan torvet kan blive grønt og levende. Faktisk kan Vesterbro Torv åbne muligheden for, at vi kan gøre hele bydelen mere grøn og cykelvenlig, og at vi kan genskabe alléerne med store, flotte trækroner, siger Nicolaj Bang.

Mere end en attraktion

Konkret foreslår han, at torvearealet bliver næsten dobbelt så stort med plads til flere træer, blomster, bænke og regnvandsbede til de store regnskyl.

Samtidig vil han lukke helt for den biltrafik, der går på tværs af Vesterbro Torv. Det vil give færre biler på indfaldsvejene til torvet, som derfor kan blive til smukke bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til ringgaden - en to kilometer lang strækning, der binder bydelens nye bykvarterer på Amtssygehuset, Trælasten og Ceresbyen sammen:

- Jeg ønsker at give byrådet muligheden for at lave en løsning, hvor vi ikke bare gør Vesterbro Torv til en attraktion i byen, men skaber en helt ny bydel i et område, der de seneste år er gået fra rå industri til grøn midtby, siger rådmanden.

Planen understøtter Midtbyvisionen, som byrådet vedtog sidste år.

Skal til at køre en anden vej

Det nye Vesterbro Torv vil få betydning for de 13.000 bilister, der dagligt kører gennem torvet.

I forslaget bliver vejen på solsiden mod nord fjernet og inddraget i selve torvearealet. Vejen på sydsiden bliver lukket for biltrafik og omdannet til en sluse for busser og bløde trafikanter. Den mindre gennemkørende trafik vil forbedre adgangen for dem, der rent faktisk har et ærinde i Midtbyen, fortæller Nicolaj Bang:

- Jeg fremlægger en løsning, hvor man stadig vil kunne komme ind og ud af byen. Mange vil opleve at skulle køre en anden vej, end de er vant til, men man vil stadig kunne besøge byens butikker og dem, man kender. De bilister, der bruger torvet som genvej på tværs, vil vi til gengæld gerne flytte lidt på.

To forskellige forslag

Rådmanden har arbejdet med to forskellige forslag til Vesterbro Torv. Her er det undersøgt, hvad det vil betyde, hvis torvets sydside fortsat er åbent for biltrafik, så man kan køre mellem Vesterbrogade og Nørre Allé i begge retninger.

Trafiksimuleringerne viser, at trafikken vil bryde sammen med op til 900 meter kø og mere end ni minutters forsinkelse, hvis torvet skal håndtere krydsende biltrafik:

- Vi har selvfølgelig kigget på, hvad der er af alternativer til at lukke bilernes adgang mellem Nørre Allé og Vesterbrogade. Men det står klart for mig, at det er en dårligere løsning for trafikafviklingen. Derfor er det oplagt, at vi flytter den gennemkørende trafik derhen, hvor der er plads til den. Det kan måske lyde ulogisk, men vi får en bedre fremkommelighed i byen, fordi de centrale gader bliver for dem med et ærinde, siger rådmanden.

Læs også: Kæmpe Skydome skal hylde lyset i gentænkt aarhusiansk bypark

Forskønnelse af gaderne omkring torvet kræver, at byrådet afsætter yderligere finansiering.

Forslaget skal inden længe behandles i Magistraten og derefter godkendes i byrådet.

Det er forventningen, at det nye Vesterbro Torv kan stå færdigt i 2025.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Boligøkonom: Stort fald i lånetilbud bremser boligmarkedet
  • Esbjerg giver havvandet kamp til stregen
  • Disse 7 tiltag skal sikre flere midlertidige studieboliger og mere tilgængelighed
  • LM Byg udnævner ny direktør: Potentialet er til meget mere
  • Åbnede første hotel i februar - nu er tre nye på tegnebrættet
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook