OBH med underskud, men "langt mere robust end for få år siden"
Ingeniørvirksomheden er under udvikling og forandring, og trods det netop offentliggjorte årsregnskab, fortæller direktøren, at man med hastige skridt er på vej mod et bedre sted. Blandt andet ved at gå væk fra klassisk, individuel rådgivning.
Årets resultat 2022 ender med et underskud på -4,1 mio. kroner for OBH Rådgivende Ingeniører efter et plus på 0,6 mio. kroner i 2021. Samtidig er omsætningen steget til 194,6 mio. kroner i 2022 fra 181,8 mio. kroner i 2021.
- Samlet set har vi haft en god performance i vores serviceforretning og det modsatte i vores rådgivningsforretning. Vi har blandt andet haft en række problematiske rådgivningsprojekter, som ikke har været lønsomme. Det betyder, at vi som koncern kommer ud med et negativt resultat på -4,1 mio. kroner. Men for OBH har 2022 også været et fremtidsdefinerende år, hvor vi for alvor har taget fat i vores måde at lave rådgivning på, siger adm. direktør Lars Danielsen.
Udvikling og forandring
Han fortæller videre, at OBH har gennemgået et generationsskifte, men også en markant fokusering, hvor man blandt andet har lagt mange ressourcer i at løfte rådgivningen af bygherrer:
- Vi har efter bedste evne ageret i en foranderlig verden præget af krig, inflation og ressourceknaphed. Det kan læses i vores regnskab. Men vi er allerede godt på vej og står på et langt mere robust grundlag i dag end for blot få år siden. Vi har nu et klart sigte for, hvor vi gerne vil bevæge os hen som rådgivende virksomhed og endnu vigtigere hvordan, siger han og fortsætter:
- Det vil vi gøre ved at benytte vores specialviden og erfaringer inden for det menneskenære byggeri: Boliger, institutioner og arbejdspladser. Det er byggerier, hvor vi kan være med til at skabe bedre og mere bæredygtige rammer om menneskers liv, læring og arbejde. Det er og bliver vores kerneopgave i OBH.
Væk fra klassisk, individuel rådgivning
Ingeniørvirksomheden vil være den mest procesdrevne og systematiserede rådgiver i branchen. Derfor har man brugt de seneste år på at gøre risikostyringen til en af de allerbedste i branchen.
Ifølge Lars Danielsen gør man det ved at kortlægge data, viden og erfaringer fra tidligere projekter og systematisere dem, så man i langt højere grad kan stille al den information til rådighed i nye projekter og derved minimere de risici, der har det med at forsinke og fordyre byggerier.
Virksomheden bevæger sig altså væk fra den klassiske, individuelle rådgivning til i stedet at kunne stille hele den kollektive kompetence og viden i OBH til rådighed i alle de nye projekter, man går ind i, forklarer han:
- Som kunde hos os får man adgang til hele den store, faglige ressource, som OBH's dygtige rådgivere repræsenterer. Ambitionen er, at både kunder og medarbejdere i OBH skal opleve klarere processer, bedre kommunikation og et større overblik over, hvor vi er i projektet, hvem der har bolden nu, og hvem der står klar til at gribe den.