Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
I næste uge starter anlægsarbejdet af et fjernkølenet, der skal gøre fjernvarmen i Aarhus grønnere. I første omgang etableres en halv kilometer rør i Sydhavnen, der forbindes med Aarhusværket.
Med tiden skal et samlet fjernkølenet kunne forsyne større dele af Aarhus, og det første anlægsarbejde går i gang, når påsken starter i næste uge.
Det er virksomheden Kredsløb, der står for etableringen af første strækning af et kommende fjernkølenet, der udover at levere køling til erhverv, kontor og hoteller i Aarhus skal bidrage med overskudsvarme til fjernvarmenettet og dermed gøre fjernvarmen grønnere.
- Det var stort og nytænkende, da man for snart 100 år siden etablerede de første rør til det, der i dag udgør fjernvarmenettet, fortæller Bjarne Munk Jensen, der er adm. direktør hos Kredsløb.

- Nu starter vi et nyt kapitel med at etablere et fjernkølenet, så erhvervsbygninger, kontorer og hoteller kan få kølet deres bygninger på næsten samme måde, som man kender det fra fjernvarme. Dermed undgår man at skulle bruge plads og ressourcer på egne køleanlæg, og vi kan samtidig udnytte den overskudsvarme, der dannes med køling, tilbage i fjernvarmen, tilføjer han.
Trafik til og fra Europaplads omdirigeres i den forbindelse fra om aftenen den 5. april til om morgenen den 8. april - for at tage mest muligt hensyn til trafik, som forventes væsentlig mindre i påsken.
Larm i dagtimerne
Arbejdet omfatter nedgravning af 500 meter fjernkølerør, og der etableres stikledning til kunderne ved Europaplads, ligesom belægning brydes op og reetableres.
Selvom det er et omfattende og tungt arbejde, der skal gå hurtigt, vil man ifølge projektleder Lasse Kjelgaard Jensen tage de fornødne hensyn i etableringsperioden.
- Det er et stort arbejde at etablere fjernkølerør i den størrelse, som vi skal have afsluttet inden for relativt kort tid. Derfor vil man kunne høre, at der arbejdes med maskiner, og der kører tung trafik til og fra pladsen. Dog vil vi gøre, hvad vi kan for at mindske generne og tage de fornødne hensyn ved for eksempel at udføre det mest lydte arbejde i dagtimerne.
Etableringsarbejdet er desuden koordineret med et nedtagningsarbejde af en kran i området for at undgå, at der skal afspærres flere gange.
Efter den 8. april og de følgende fire uger frem til 1. maj vil der desuden være lukket for bilister på Europaplads mod Dokk1, mens cyklister og fodgængere også her kan passere.