Kan spare milliarder - nu er der hjælp til at undgå konflikterne
Ny publikation fra Værdibyg giver bygherrer, rådgivere og entreprenører viden og redskaber til at opdage, forstå og i tide løse konflikter, som er skidt for både arbejdsmiljøet, rekrutteringen og produktiviteten.
2,2 mia. kroner.
Så meget anslår Mediationsinstituttet, at konflikter koster byggeriet om året, hvilket svarer til 22 % af branchens resultat efter skat.
Og selvom konflikter opstår i alle branchen, så er byggeriet en særlig branchen, som kan medvirke til at skabe en øget konfliktkultur - uden nødvendigvis at kunne henføre det til byggesagers kompleksitet eller pressede budgetter og tidsplaner.
- Der er mange forskellige virksomheder, aktører og fag i et byggeprojekt - med hver deres fagidentitet og -sprog. Øget specialisering har kun gjort kommunikationen mellem fagene sværere, forklarer seniorprojektleder i Værdibyg Mette Skouenborg.
- Samarbejdet er også udfordret af, at incitamentet til at investere i fællesskabet og opbygning af gensidig tillid er lille, da parterne kun arbejder sammen i en begrænset periode. Desuden er omgangstonen ofte både kontant og lidt firkantet, og man risikerer ikke at blive taget seriøst, hvis man gerne vil 'tale rundt om tingene', tilføjer hun.
Personaleledelse og sund kultur
Værdibyg udgiver derfor nu en ny publikation, der giver parterne i byggeriet viden og redskaber til at opdage, forstå, italesætte og løse konflikter i tide.
Der en nemlig behov for både et øget ledelsesmæssigt fokus på at skabe en kultur, hvor det er okay at sige fra og sætte ord på sine bekymringer, når konflikter drøftes og håndteres. Men mange ledere i byggeriet kommer med en teknisk uddannelse, og derfor kræver det både nye ledelseskompetencer og -fokus også at kunne skabe en konstruktiv kultur i et projekt, lyder det fra Mette Skouenborg, der er redaktør på udgivelsen:
- I byggebranchen tales der meget om god fag- og projektledelse, men vi skal måske til at tale mere om den gode personaleledelse og udvikling af en sund kultur, siger hun.
Fire konflikttyper
Publikationen er udarbejdet i et samspil med Anne Buhl fra Buhl Mediation.
Hun fortæller, at en måde at blive bedre til at løse konflikter er, at man forstår de fire grundlæggende konflikttyper: Pseudo-, interesse-, struktur- og værdikonflikten.
Med kendskab til de fire konflikttyper får man redskaber til at identificere, italesætte og håndtere konflikterne og vælge det næste og bedste skridt frem mod en løsning.
- Når byggeprojektets deltagere får en grundlæggende forståelse for konflikternes natur, bliver det også nemmere at tale om og løse op for konflikterne, fordi man kan se, at det er ikke onde intentioner, der står bag uenigheden, men måske bare forskellige opfattelser af situationen, siger Anne Buhl.
Download her publikationen 'Forstå og håndter konflikter', der er den anden i en serie af fire om procesledelse i byggeriet. Udgivelsesserien er støttet af den filantropiske forening Realdania.