Danske virksomheder i overtal på Femern: "Benhård konkurrence"
Det seneste år er antallet af nye danske underleverandører på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland vokset med 150 %, og udviklingen forventes at fortsætte de kommende tre år.
Fra starten har det været håbet, at danske virksomheder i bygge- og anlægsbranchen ville kunne konkurrere om de eftertragtede kontakter på byggeriet af den 18 km. lange sænketunnel fra Rødbyhavn til Puttgarden.
Nu viser tal fra Femern, at de danske virksomheder klarer sig særdeles godt:
274 danske underleverandører fra hele landet har hevet opgaver hjem på det omfattende projekt. Det er 160 flere danske virksomheder i forhold til samme tid sidste år svarende til en stigning på 150 %.
I alt står 431 danske og udenlandske virksomheder noteret som underleverandører, siden projektet for alvor gik i gang i 2020. De 274 danske virksomheder tegner sig dermed for 64 % af kontrakter.
Danske normer og regler
Og det glæder man sig over i Dansk Industri, hvor Torben Liborius, underdirektør i Dansk Industri og chef for Dansk Infrastruktur, kalder det internationale projekt for 'en benhård konkurrence'.
- Det er vigtigt både for projektet og for virksomhederne, for med mange danske virksomheder ombord sikrer det, at der er kendskab til danske normer og regler. Det viser, at de danske virksomheder er parate til at løse den slags opgaver, der kræver samarbejde på tværs af grænser og kulturer, siger han.
Aktiviteten peaker de kommende år
Dernæst viser det stigende antal kontrakter også, at aktiviteten på det store byggeprojekt er for opadgående, og adm. direktør i Femern, Henrik Vincentsen, forventer, at det også er billedet flere år frem:
- Vi forventer, at aktiviteterne på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen peaker i de kommende tre år. Det er her, selve tunnelen vil blive produceret og bygget. Det er også i den periode, at vi får brug for fleste hænder og dygtigste virksomheder, og det ser ud til, at danske virksomheder over hele landet står stærkt i konkurrencen, siger Henrik Vincentsen.
Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog.
Stor kontrakt og vigtig erfaring
En af de danske virksomheder på Femern-byggeriet er JMM Group i Vojens.
Virksomhedens kranafdeling Normas Cranes har kontrakt med entreprenørkonsortiet FLC om levering af blandt andet tårnkranerne til tunnelbyggepladsen ved Rødbyhavn. Stemas, der er en anden af virksomhedens afdelinger, har desuden solgt over 150 mindre entreprenørmaskiner med service til projektet med mulighed for flere på vej:
- Samlet set er det her stor kontrakt for os, som samtidig giver os vigtig erfaring til fremtidige opgaver. Lige nu har vi 18 tårnkraner i gang på Femern-byggeriet. Vi har desuden budt på en licitation ved FLC på endnu en stor leverance af entreprenørmaskiner til projektet. Vi håber naturligvis, at vi kan fortsætte med det gode samarbejde på projektet, siger Jan Koch Møller, der er CEO hos JMM Group.