Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

DSBs vilde milliard-planer - garage til 300 meter langt tog

Byggeri | Af kej | 8. feb. 2023 KL. 07:32

Bygningen i Næsted skal kunne rumme et 300 meter langt togsæt med lokomotiv under tag plus værksted.
119821_1
  • 119821_1

Hver måned bringer Dagens Byggeri Byggefaktas Top10-liste over månedens største spadestik (se listen i artiklen) og sætter fokus på et af projekterne: En 18.000 m2 bygning til 1,3 mia. kroner er del af DSBs store transformationsplan, der skal sikre moderne elektrisk transport.

Over de næste år skifter DSB hele sin togflåde ud, så alle togene frem mod 2030 bliver eldrevne.

Men gode intentioner er sjældent nemme - eller billige - at føre ud i livet. Det gælder også for denne storstilede transformation fra ældre dieseltog til elektrisk materiel, hvor DSB både bygger og ombygger værksteder til at vedligeholde og reparere den nye flåde.

En transformation, der forløber over flere år, hvilket giver behov for at holde de eksisterende værksteder i drift i takt med, at den nye flåde skal vedligeholdes. Derfor er der lokaliseret nye placeringer til fremtidens værksteder, der tilgodeser DSB's fremtidige trafikvision med højst mulig effektivitet - og det er noget af et puslespil, der skal gå op.

For ikke nok med at DSB i en overgangsfase både skal køre el og diesel, så skal det også times med Banedanmarks modernisering af jernbanenettet. En modernisering, som omfatter udrulning af Signalprogrammet og elektrificering af de centrale jernbanestrækninger i Danmark.

rich-media-1

For det første flytter DSB ud af sine historiske lokaler på Otto Busses Vej i Københavns Sydhavn, som siden 1907 har været en grundsten i selskabets værkstedslandskab sammen med Sonnesgade i Aarhus.

I stedet skal et helt nyt værksted til vedligeholdelse af lokomotiver og vogne opføres, og det bliver sydøst for Næstved ved Mogenstrup.

- Projektet har været længe undervejs, og DSB og projektet har også været udsat for en del kritik i lokalområdet i Næstved, hvor der har været skrevet og sagt meget om dets beliggenhed og udseende, men hvor det er DSBs opfattelse, at vi nu har fået tilpasset projektet bedst muligt til de mange indsigelser og ønsker, adm. direktør i DSB, Flemming Jensen.

Åbenhed, værdi og mindre risiko

Værkstedet i Næstved omfatter ca. 18.000 m2 byggeri placeres syd for Næstved Station på arealer ved Fladsågaard.

Dertil kommer anlæg af jernbanespor i forbindelse med værkstedet.

Bygningen skal kunne rumme et 300 meter langt togsæt med lokomotiv under tag plus værksted, og parterne, der skal sørge for dette, tæller Cowi, der har udarbejdet VVM, Rambøll Danmark varetager ingeniørydelsen med Gottlieb Paludan Architects som arkitekt.

Byggearbejdet udføres som totalentreprise af MT Højgaard Danmark, der har Holm & Grut med som arkitekt og Moe som ingeniør.

M.J. Eriksson udfører anlægsarbejde på baneterrænet.

- Vi glæder os over det tætte samarbejde med DSB og de øvrige parter på projektet, som vi nu ser meget frem til at udføre i de kommende år, siger porteføljechef i MT Højgaard Danmark, Søren Sørensen, og uddyber omkring processen:

- Den høje grad af åbenhed gør det muligt at skabe værdi for bygherren med det samme og nedbringe risikoen, fordi vi sidder med ved bordet, inden totalentreprisekontrakten underskrives. Beslutningsgrundlaget bliver meget præcist, når vi i fællesskab definerer konstruktions- og udførelsesprincipper med løsningsforslag fra arkitekt, rådgivere og entreprenører. Arbejdsformen giver en masse energi, og vi tror virkelig på den måde at gøre tingene på.

rich-media-2

Godsbanegården i København er en del af den store omstrukturering og ombygning af DSBs nuværende værksteder. Fremover skal værkstedet bruges til at reparere og servicere nyindkøbte eltog. Visualisering: DSB.

Byggeriet skal stå færdigt i 2026 og vil få den højeste DGNB-certificering.

Prisen anslås at blive på 1,3 mia. kroner.

2-års plan på over 3 mia. kroner

Men opførelsen af værkstedet i Næstved udgør kun et enkelt element i den samlede DBS-plan:

I Københavns Sydhavn, tæt ved Trafiktårnet, bygges der et nyt værksted til elektriske togsæt, hvilket vil højne effektiviteten, når togsættene de skal til og fra Københavns Hovedbanegård. Værkstedet forventes at blive taget i brug i år 2025.

Når DSB flytter aktiviteterne til Næstved, kan området på Otto Busses Vej blive del af en ny grøn bydel med boliger, arbejdspladser, rekreative områder og kulturaktiviteter, som DSB udvikler sammen med Københavns Kommune og Freja.

DSBs eksisterende værksted ved Svanemøllen Station 'Helgoland', bliver delvist ombygget. Her er der planlagt med 4 spor, der kan blive anvendt til klargøring af de nye togsæt, som DSB forventer vil ankomme i 2023.

I Brabrand, tæt på Aarhus, opføres et yderligere værksted til de elektriske togsæt. Ibrugtagning af dette værksted er linket til elektrificering af banestrækningen mellem Aarhus og Hobro.

Det eksisterende centralværksted i Sonnesgade i Aarhus vil i overgangen mellem gammel og ny togflåde være i drift. Her vedligeholder DSB i dag den nuværende dieselflåde af IC3 og IC4 togsæt. DSB har behov for at anvende og vedligeholde IC3-flåden helt frem til, at alle de nye elektriske togsæt er leveret.

IC3-værkstedet i Sonnesgade ligger centralt i Aarhus og har eksisteret siden 1925. I forbindelse med udfasningen af dieseltog-materiellet kan nye tanker om Bydel Sonnesgade blive født.

En plan, der samlet forløber på under to år til en samlet pris på knap 3,2 mia. kroner ifølge tal fra Byggefakta.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om projektet

DSB nye vedligeholdelsesfaciliteter, Næstved - opførelse af togværksteder

Areal: 18.000 m2

Bygherre: DSB

Totalrådgivere: Rambøll Danmark (Ingeniør) og MT Højgaard Danmark (Beton og Tømrer)

Teknisk rådgiver: Cowi (Skitse)

Arkitekt: Gottlieb Paludan Architects

Arkitekt: Holm & Grut

Ingeniør: Moe

Entreprenør: M.J. Eriksson (øvrige)

Byggestart: Jan. 2023

Afsluttes: Juni 2025

Pris: 1,3 mia. kroner

Lignende artikler

  • Nu kan der indstilles til Byplanprisen 2023
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Bravida i sydjysk opkøb: "De har et godt ry i lokalområdet"
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Kæmpeskruer flytter vandet i en fart: Kolding klar til skybrud i 2026
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook