Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
En ny og hidtil uprøvet metode skal nu testes i byens fjord. Perspektiverne er store, lyder det, da opgravning, transport og klapning af fjordbundsmateriale måske helt kan undgås.
Den nye bydel, Marina City, i Kolding bliver med en moderne lystbådehavn med plads til 1.000 både, fritidsfaciliteter i forbindelse med vandet, maritime erhverv, havnepromenade, en ny strandpark og ca. 350 boliger.
For at gennemføre det store projekt er det nødvendigt at øge vanddybden til ny sejlrende, nyt havnebassin og under dæmningen, som skal omkranse det nye landareal.
Normalt vil man løse den opgave ved at grave fjordbundsmateriale op - i dette tilfælde 360.000 m3 - som efterfølgende sejles ud og dumpes på en godkendt klapplads.
Denne fremgangsmåde kendes blandt andet fra Lynetteholmen-projektet i København, som har fyldt meget i den offentlige debat de seneste måneder og fremkaldt stor bekymring for miljøet.
Skal testes grundigt
Men en ny metode kan måske helt hindre klapning, og det skal i perioden april til august afprøves på sydsiden af Kolding Fjord, hvor en ny bæredygtig bydel planlægges.

Metoden er udviklet af entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg, som skal stå for de marine anlægsarbejder i Marina City.
Ideen er ved hjælp af et nyudviklet vakuum-system at suge vandet ud af det bløde og vandholdige bundmateriale, så fjordbunden synker ned til det ønskede niveau og bliver mere fast. Metoden til dræning under vand ved hjælp af vakuum er ikke set før, men forventningen er, at metoden vil være egnet til at løse opgaven ved de specielle, meget bløde bundforhold, der er i Koldings inderfjord.
- Allerede for et par år siden fik vi udarbejdet en grundig analyse af hele 16 mulige alternativer til klapning, men desværre var ingen af dem realistiske muligheder. Det har imidlertid ikke afholdt os fra løbende at afsøge nye innovative alternativer til klapning, og den metode, som Munck Havne & Anlæg nu har udviklet, ser meget spændende ud. Det vil være skønt, hvis vi kan undgå klapning, så selvfølgelig skal den nye teknik testes grundigt, siger Koldings borgmester, Knud Erik Langhoff.
Interessant for mange andre
Hvis det med den nye metode viser sig helt at kunne undgås at klappe opgrave fjordbundsmaterialer, vil det have stor betydning for Marina City-projektet - men også andre steder:
De fleste havne har jævnligt brug for uddybning som led i deres anlægs- og vedligeholdelsesarbejder, og i de havne, hvor bunden er blød og består af såkaldt 'gytje', kan den nye metode vise sig at være en del af løsningen. Således vil teknikken gøre det lettere at få de nødvendige tilladelser i hus, ligesom behovet for klapning kan begrænses.
- Marina City-projektet er gennemsyret af bæredygtighedsambitioner. Og den nye uddybningsmetode har store perspektiver i den retning, både i forhold til vandmiljøet, naturforhold og CO2-regnskabet. Derfor kan vores test sikkert også være interessant for mange andre, vurderer formanden for Plan og Teknik i Kolding Kommune, Jakob Ville.
Kystdirektoratet skal nu sige god for, at den nye metode kan afprøves, og når testfasen er overstået til sommer, skal resultaterne vurderes grundigt, før det afgøres, om den nye metode helt eller delvist kan bruges til uddybning af fjordbunden til Marina City.
Kolding Kommune har for flere år siden søgt Miljøstyrelsen om en klaptilladelse. Miljøstyrelsen har bedt om at få ansøgningen opdateret, men denne opgave er foreløbig stillet i bero, indtil resultaterne af de nye tests er klar.