Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Overholdelse af brandsikkerhedsreglerne er i højere grad en organisatorisk end en teknisk opgave

Kommentar | Af Preben Gramstrup, indehaver fm3DKV og fm3 Driftsherrerådgivning - Facilities Management | 6. jan. 2023 KL. 08:57

Odsherred Kommune har med en digital platform fået bedre overblik over de flere tusinde DKV-aktiviteter, som skærpede regler for brandsikring kræver.
119631_1
  • 119631_1

Skærpede regler for brandsikring stiller større krav til dokumentation af drift, kontrol og vedligehold af brandsikringsudstyr og øvrige brandsikkerhedsaktiviteter - et års tid efter indførslen viser erfaringerne, at succesfuld implementering af DKV-strategier i høj grad er en organisatorisk opgave fremfor 'blot' en teknisk kontrol.

Nu er det et år siden, at de nye krav til brandsikkerhed blev indført i BR18. De indebærer blandt andet skærpede krav til drift, kontrol og vedligeholdelse (DKV) af brandtekniske installationer og bygningsdele for både nybyggeri og for eksisterende ejendomme.

DKV skal enten udføres i henhold til en ejendomsspecifik DKV-plan eller efter BRs vejledning med det mundrette navn "Kapitel 7: Drift-, kontrol- og vedligehold af brandforhold i og ved bygninger".

DKV-planer indebærer mange ledelsesmæssige og organisatoriske aktiviteter

Kontrol og service af brandteknisk udstyr er ikke nyt - tværtimod har brandteknisk udstyr længe skulle efterses. Den nye vejledning samler kravene til DKV, og der er især sket en betydelig opstramning med hensyn til dokumentation af det lovpligtige DKV-arbejde.

I vejledningen er der i alt ca. 65 DKV-aktiviteter, hvoraf ca. 50 aktiviteter er knyttet til teknisk udstyr som brandalarmer, sprinkler og pulverslukkere. Men derudover er der også ca. 15 aktiviteter, som knytter sig til ledelsesmæssige og organisatoriske opgaver såsom brand- og evakueringsøvelser og ikke mindst opfølgning på gennemførelse af DKV-arbejdet.

De enkeltstående kontroller er ikke komplicerede. Men at skabe overblik, sikre og dokumentere, at bygningsejerne på de enkelte ejendomme udfører kontroller, uddanner og instruerer personalet, er en omfattende organisatorisk opgave.

En opgave, der i stor udstrækning er uafhængig af det konkrete brandtekniske udstyr.

Med de øgede dokumentationskrav skal en ejer af en ejendomsportefølje, som for eksempel en kommune eller en pensionskasse, ikke have ret mange ejendomme i porteføljen, før omfanget af DKV-kontroller, services og opfølgninger bliver stort og uoverskueligt.

Så hvordan håndterer bygningsejere og driftsherrer med flere DKV-aktiviteterne og gør det lovpligtige DKV-arbejde overskueligt?

Der er inspiration at hente i Odsherred Kommune.

Digitale DKV-planer skaber tryghed i Odsherred kommune

Odsherred Kommune har 71 'kerne-ejendomme', hvor der årligt skal gennemføres ca. 2.500 DKV-kontroller og services af ca. 60 medarbejdere og 15 eksterne virksomheder.

rich-media-1

Risikokoordinator Flemming Sørensen, projektleder Tommy Reenberg og afdelingsleder Niels Borre er blandt drivkræfterne for implementeringen af DKV-planerne i kommunen.

Deres strategiske udgangspunkt er, at DVK er en organisatorisk og ledelsesmæssig opgave fremfor en teknisk opgave.

Ansvarsmæssigt skelner Odsherred mellem klimaskærmen og den indvendige del af bygningen. På samme måde er ansvaret fordelt på henholdsvis et centralt ejendomscenter og de enkelte ejendomme, hvor de lokale bygningsansvarlige ("bygningsejere" pva. kommunen), som for eksempel. skole-, daginstitutions- eller plejehjemsledere, er ansvarlige for at gennemføre og dokumentere, at DKV-reglerne på 'deres' ejendom er overholdt med bistand fra den centrale risikokoordinator Flemming Sørensen.

For at skabe overblik har kommunen i løbet af foråret 2022 kørt et 'frontløber' DKV-pilotprojekt med fm3DKV som web-platform for DKV-arbejdet, hvor kommunen startede på plejehjemmene.

Efterfølgende er skoler, daginstitutioner og øvrige ejendomme inkluderet i den digitale DKV-platform.

Læringen fra Odsherred er, som projektleder Tommy Reenberg har konstateret, at en central og digital DKV-platform skaber overblik og tryghed for alle.

Tidligere lå informationerne om DKV-aktiviteterne spredt ud på de enkelte enheder, der alle havde forskellige måder at dokumentere deres DKV-aktiviteter på.

Der manglede et fælles overblik og en samlet tilgang, ligesom det var vanskeligt for nyansatte at overtage de individuelle oversigter.

Og hvis uheldet skulle være ude, var det ærgerligt, hvis DKV-planen er brændt med - ikke mindst da den også udgør dokumentationen overfor forsikringsselskaberne.

Med den digitale platform er kommunen sluppet for en række analoge systemer og udnytter digitaliseringen til at effektivisere det lovpligtige DKV-arbejde.

Tips til en succesfuld DKV-strategi

I forbindelse med implementeringen af den digitale DKV-platform i Odsherred har alle med krum hals og gå-på-mod kastet sig over at skulle lære de nye regler og at ændre vaner med det digitale system.

Det har krævet en indsats, men efter et lille års tid er erfaringen, at ved at fokusere på at organisere og lede DKV-arbejdet, bruger kommunen if. Niels Borre samlet set færre ressourcer på DKV end tidligere.

Det skyldes blandt andet den digitale DKV-platform har en automatik, der skaber overblik over hvilken DKV-aktivitet, der skal håndteres og hvornår. Den angiver en klar ansvarsfordeling og har et signalfarve-system, der fremhæver eventuelle nødvendige handlinger.

Derudover har Vestsjællands Brandvæsen, som er myndigheden, der skal føre tilsyn med at kommunen overholder deres forpligtigelser, adgang til den digitale DKV-platform, så de løbende kan følge med i Odsherreds DKV-aktiviteter og selv bidrage ved at uploade brandsynsrapporter direkte til webplatformen.

Gennem det seneste års tid er dokumentation af DKV skiftet væk fra analoge skemaer og over i digitale løsninger hos en række bygningsejere.

Uanset hvilken DKV-platform du som ansvarlig vælger, bør du gå efter en løsning, der skaber overblik, giver mulighed for at planlægge aktiviteterne, har et overskueligt dashboard, giver en klar ansvarsfordeling - og ikke mindst dokumenterer, hvordan du overholder dit DKV-ansvar.

For vi kan ikke eliminere alle ildebrande.

Men en velfungerende DKV-strategi, der tager udgangspunkt i at DKV i høj grad er en organisatorisk opgave frem for en teknisk 'kryds-i-skema' opgave, og som der løbende følges op på, minimerer risikoen for at brandene opstår - og mindsker de person-, materiale- miljømæssige og økonomiske skader, hvis uheldet er ude.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Med svenske tilstande kan vi få mere bæredygtigt byggeri
  • Ny aktør i markedet for brandinspektion
  • El:Con brandsikrer Basecamp Lyngby
  • Stort logistikcenter får brandsikker og stærk tagisolering
  • Nyt system til energirigtig og brandsikker isolering af kolde rør
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook