Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Hovedstadens Letbane kører af sporet - ekstraregning på over 1 mia.

Anlæg | Af mir | 6. dec. 2022 KL. 14:04

Foto: Hovedstadens Letbane.
119514_1
  • 119514_1

Hovedstadens Letbane forventer at overskride budgettet på 8,2 mia kroner med 10-15 procent yderligere for at færdiggøre den 28 km lange letbane.

Som mange andre bygge- og anlægsprojekter går heller ikke Hovedstadens Letbane fri. Stigende materialepriser, mangel på arbejdskraft og en krig i Ukraine er den giftige cocktail, som nu får letbanen til at varsle en markant overskridelse af budgettet på 8,2 mia. kroner på op mod 10-15 procent for at få projektet færdiggjort.

Det betyder, at de 11 kommuner, som den 28 km lange letbane løber igennem på sin vej fra Lyngby i nord til Ishøj i syd, og Region Hovedstaden kan se frem til at skulle betale op mod 1,2 mia. kroner yderligere.

Det skriver Hovedstadens Letbane i pressemeddelelse.

- Der er mange faktorer, som påvirker projektets risici, bl.a. de uventede globale faktorer med covid og krigen i Ukraine, der har gjort det ekstremt udfordrende for os at sikre fremdriften og økonomien på projektet. På baggrund af den ændrede risikoprofil vurderer vi derfor nu, at det ikke er sandsynligt, at Letbanen kan færdiggøres med det nuværende budget, siger Erik Skotting, direktør i Hovedstadens Letbane.

- Når vi kommer med denne risikovurdering nu, er det ikke, fordi pengene er brugt, men det er en early warning. Med en forhøjelse af budgetrammen har vi fortsat en forventning om, at Letbanen vil kunne åbne som planlagt. Men som med andre tilsvarende komplekse projekter er der selvfølgelig vedvarende usikkerhed, forklarer Erik Skotting.

Vi undervurderede kompleksiteten

Direktøren erkender, at letbanen har været tynget af en kompliceret planlægning og kontraktindgåelse, som har påvirket projektet.

Foruden at projektet har skulle lande aftaler med et mylder af vejmyndigheder og ledningsejere, har man oveni også skulle forhandle en ny tidsplan allerede før anlægsstart pga. procesmæssige forsinkelser i forbindelse med ejergodkendelsen.

Samtidig blev ledningsomlægningerne ikke som vanligt foretaget forud for kontraktindgåelse med entreprenørerne, hvilket har betydet, at lednings- og anlægsarbejder i vidt omfang har skullet foregå parallelt.

- Når vi sammen med vores entreprenører kigger tilbage på opstarten og vores indledende prioriteringer, kan vi i dag se, at vi nok har undervurderet konsekvenserne af kompleksiteten i projektet, siger Erik Skotting.

- På papiret kan det måske se enkelt ud, men i realiteten må vi erkende, at vi ikke havde erfaring med at skulle anlægge letbane, samtidig med at der skulle flyttes bl.a. vand-, gas- og elledninger i et så massivt omfang. Antallet af ledningsejere, vejmyndigheder og entreprenører har gjort processerne mere komplekse end forventet, særligt med de globale udfordringer vi har stået med. Det har ikke været enkelt, og det er en læring, som vi vil gøre meget brug af i de afsluttende faser, siger Erik Skotting, der dog stadig forventer, at letbanen kan åbne planmæssigt i 2025.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Letbanens økonomi

Letbanens økonomi er tilrettelagt som en samlet økonomi, der inkluderer både udgifter til anlægsomkostninger (anlæg af banen), driftsrelaterede anlægsomkostninger (f.eks. køb af tog, kørestrømsmaster osv.), reinvesteringer, driftsomkostninger og passagerindtægter.

Anlægsbudgettet er på 8,2 mia. kr.

Banens ejere betaler årligt et fast beløb til Hovedstadens Letbane med henblik på, at selskabets samlede gæld for betaling af anlægget skal være tilbagebetalt i 2059.

Driftsøkonomien indgår som en del af det samlede langtidsbudget, som kan findes i selskabets årsrapporter på hjemmesiden.Forud for idriftsættelse udarbejdes en opdateret passagerprognose og et opdateret driftsbudget.

Lignende artikler

  • Letbane indgår partnerskab om praktikpladser
  • Seks års anlægsarbejde med ny letbane skudt i gang
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • Norconsult vil på børsen - processen er sat i gang
  • NCC gennemrenoverer Blokland for 300 mio. kr.
Se flere

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Efter konkurs: JFP-ejers nye byggefirma ender i plus
  • Analyse: I 2030 kan landets fire største byer mangle 36.000 boliger
  • DSBs vilde milliard-planer - garage til 300 meter langt tog
  • Kom, hjælp os med at gøre almene boliger til fremtidens boliger
  • København: Bygger to nye plejehjem med genbrugte materialer fra kvarteret
  • Slår egen rekord: Opfører 306 lejligheder i Randers' nye bydel
  • Rekord: Sweco Danmark runder for første gang 1,5 mia. kroner
  • 300 meter højt boligtårn - BIG fuldender Kinas Silicon Valley
  • Boligekspert: Dansk byggeri på vej mod gyldne tider
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook