Planen er klar: Ny Aarhus-bydel skal være helt fri for biler
1927 Estate og tegnestuen Cebra har præsenteret planerne for området i Viby, hvor 90.000 m2 skal opføres og den nuværende natur aktiveres til glæde for de kommende beboere.
Et af de sidste store og bynære udviklingsområder i Aarhus, den tidligere Arla-grund ved Store Ravnsbjerg i Viby, omdannes til en bilfri bydel med fokus på rammerne for den gode hverdag.
Sådan lyder ambitionen fra bygherre, ejendomsselskabet 1927 Estate, der i foråret i år købte grunden, hvor 90.000 m2 boligmasse nu skal opføres. Og det bliver som et karré-byggeri og højhuse med lejligheder, seniorboliger, rækkehuse og de såkaldte Micro Living-boliger, som 1927 Estate allerede opført i Aarhus-bydelen Tilst.

Bygherren har teamet op med tegnestuen Cebra samt rådgiverne Labland og Territorium:
- Store Ravnsbjerg bliver en ny, vigtig bydel, forankret i naturen, som samtidig bliver et stærkt hængsel mellem de omkringliggende kvarterer i Viby, der i dag er adskilt af jernbane og store veje, fortæller Mikkel Schlesinger, der er arkitekt og partner i Cebra.
Læs også: Aarhus-politiker rykker til byggebranchen - bliver COO hos ejendomsvirksomheden 1927 Estate
Han uddyber:
- Grunden er karakteriseret af to markante skovhøje, som har været lokale pejlemærker i århundreder. De bevares for at danne udgangspunkt for udviklingen, der bygger videre på stedets naturmæssige kvaliteter og skaber et område, hvor natur, udeliv og byliv er i fokus - dels for at forbedre biodiversiteten og dels for at skabe værdi for de folk, som skal bo i og bruge området.
Grønne opholdszoner og naturområder
Målet er at skabe et område af både bæredygtighed, byliv og arkitektonisk kvalitet, hvor grøn mobilitet bliver et centralt tema.
Helt konkret betyder det, at alle områdets biler skal parkeres i et centralt mobilitetshus, som ud over parkering også skal rumme blandt andet dagligvarebutik, multihal, sportsbaner, klubhus, pakkebokse, cafe og mikroboligerne:
- Vi ønsker at reducere biltrafikken i området mest muligt, så vi skaber mere plads til grønne opholdszoner og naturområder, siger Mikkel Schlesinger og tilføjer:
- Store Ravnsbjerg er velforsynet med kollektiv trafik, og en ny stibro vil forbinde området med Rosenhøj og Letbanen, mens trygge stisystemer vil forbinde Store Ravnsbjerg internt og med de øvrige omkringliggende byområder. Ved at fokusere på cyklister og fodgængere understøtter vi også den sociale sammenhængskraft i området, fordi de tilfældige møder og samtaler simpelthen opstår lettere blandt 'bløde trafikanter'.
Arbejdet med lokalplanen for området opstartes nu og forventes at blive vedtaget i 2024.