Skoleelever byder ind med ideer til ny havneskole - vil undervises nede i vandet
22 skoleelever har fremlagt deres bud på en ny havneskole til børne- og ungdomsborgmester i København og adm. direktør i By & Havn, der nu ser videre på de mange forslag.
Det har længe været en ambition for By & Havn og Københavns Kommune at etablere en havneskole, hvor børn kan lære mere om sikker adfærd og god havnestil i havnen såvel som biodiversitet og bæredygtighed.
Det er nu kommet tættere på at blive en realitet.
En række workshops med børn fra 7.-9. klasse på Husum Skole, Skolen på Christianshavn og Peder Lykkes Skolen på Amager er blevet gennemført, hvor de dels har lært havnens muligheder bedre at kende og efterfølgende selv har formuleret deres egne visioner for en sådan skole.
I sidste uge var de 22 elever samlet for at give deres ideer videre til børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K) og adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro.
- Jeg var meget imponeret både over børnenes fremlæggelser og over deres mange, konkrete visioner for en kommende havneskole i København. Nu bliver børnenes input samlet sammen, og så vil vi se konkret på, hvordan vi kan komme videre, siger børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K).
Undervisning nede i vandet
Børnenes visioner favner bredt, men flere af grupperne lagde vægt på, at en havneskole skal være et fysisk sted ved havnen, hvor der gerne må være plads både til undervisning og til at 'hænge ud' efter skole - for eksempel må man godt kunne låne et SUP-board eller bade, hvis vejret er til det.
Desuden lagde flere vægt på, at bygningen skal ligge helt ned til vandet - faktisk nede i vandet - så man i læringslokalerne kan erstatte væggene med vinduer og se direkte ud i havnen som et stort undervandsakvarium.
Fingrene nede i biodiversiteten
Børnene har ligeledes - forud for fremlæggelsen - været igennem et undervisningsforløb hos Øresundsmiljøskolen. Og her var børnene enige om, at undervisningen var sjovest, når de helt konkret havde haft fingrene nede i biodiversiteten og fået lov til for eksempel at artsbestemme vandplanter, småfisk, krebsdyr osv.
Det blev også fremhævet, at dette var en god tilgang til fremtidens klimaforandringer, stigende vandstand i havene osv., fordi de ændrede forhold uundgåeligt vil forandre dyrs og planters levevilkår i havnen.
- Jeg vil gerne arbejde for, at kommunen sammen med stærke kræfter som By & Havn, Øresundsmiljøskolen og Ungdomsøen kan finde den helt rigtige måde at etablere en havneskole, hvordan der skal undervises, hvordan driften skal være osv. Børnenes fremlæggelser var i hvert fald rigtig gode input til det videre arbejde, siger Jakob Næsager.
Vigtigt partnerskab
Adm. direktør Anne Skovbro, By & Havn, fortæller, at det er By & Havns ønske, at der etableres en havneskole med fokus på Københavns Havn - både i forhold til sikkerhed, men også viden om det liv, der i havnen:
- Det er en stor opgave, og derfor er det vigtigt, at den etableres i partnerskab med kommunen og andre aktører. Lige nu er vi i gang med forarbejdet og der er jeg glad for at se, at børn og unge virkelig bidrager med deres viden og kreativitet, siger hun.