Sweco satser stort på bygningsdrift - vil fordoble antallet af medarbejdere
En stor efterspørgsel efter strategisk og teknisk rådgivning om drift, commissioning, renovering, installationer og ikke mindst bæredygtighed har betydet ændringer i Facilities Management.
Krav om mere bæredygtigt byggeri har bredt sig til ejendomsmarkedet, og derfor har behovet for at renovere og levetidsforlænge eksisterende byggeri vokset de senere år.
Og hos Sweco har det også betydet ændringer - særligt i afdelingen Facilities Management, der har særligt fokus på tekniske installationer, bygninger og ejendomsudvikling:
- Vi har skiftet navn til Eksisterende byggeri & Drift for tydeligt at fortælle markedet, hvor vores fokus er. Samtidig har vi ændret organisationen, så vi i højere grad kan møde kunderne fra CEO til vicevært og supportere kunderne fra de tidligste strategiske tanker til den efterfølgende drift, siger direktør Henrik Leksø.
Planen for Sweco er nu at fordoble antallet af medarbejdere, der arbejder med eksisterende byggeri og drift til 200 indenfor fire år.
Flere og større renoveringsprojekter
Henrik Leksø fortæller videre, at virksomheden også gearer sig til at arbejde med flere og større renoveringsprojekter:
- Eksisterende installationer har afgørende betydning for et renoveringsprojekt, hvorfor vi står godt rustet til at løfte renoveringer. Vi håndterer allerede i dag renoveringsprojekter og for at gå ind i flere og større projekter, kræver det naturligt, at vi også øger vores fokus og kompetencer i dette felt, siger Henrik Leksø og tilføjer, at den eksisterende bygningsmasse spiller en afgørende rolle i at skabe et mere bæredygtigt samfund:
- Ny eller optimeret udnyttelse af allerede byggede kvadratmeter vil næsten altid være det mest bæredygtige alternativ, og med den tilpasning, vi foretager nu, er vi klar til at hjælpe kunden med at gennemføre store og krævende renoveringer samt certificeringer, der levetidsforlænger bygningerne.